日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL272/VL272VL272 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木G5・4341/Thu.G5・4341 Thu.G5・4341, 木G6・4341/Thu.G6・4341, Thu.G6・4341 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6001 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL272 |
The purpose of this course is to deepen the understanding of organizational behavior and related theories through case analysis.
This course uses case studies, which depict various issues related to corporate and other strategies and organizations. The cases contain a lot of information about corporate behavior and strategy, and by analyzing them, students learn management theory of business analysis and deepen their understanding of companies. There is no "one right answer" to strategy and decision-making, but by analyzing organizational behavior and strategy in various cases, we can get suggestions from case-specific phenomena and understand the principles of management and decision-making.
This course consists of group and case discussions.
All the cases are in English, and the class is expected to be conducted in English. The management method, including teaching materials, may be changed depending on the number of students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ケース分析によって、企業行動や戦略およびそれに関連する理論の理解を深めることを目的とする。
The purpose of this course is to deepen the understanding of organizational behavior and related theories through case analysis.
本科目は、ケースと呼ばれる企業などの戦略、組織等に関わる様々な問題が描かれている教材を用いて行われる。ケースには企業行動や戦略に関する多くの情報が書かれており、それらを分析することで経営分析に関する経営理論を学ぶとともに、企業に対する理解を深めることを狙いとしている。戦略や意思決定に「唯一の正解」は存在しないが、様々なケースの企業行動や戦略を分析することで、ケース特有の事象から示唆を得られるだけではなく、経営や意思決定に関する原理原則の理解につながる。
本科目の運営はグループ討議およびケース討議によって構成される。
ケースはすべて英語のものを使用し、授業も基本的には英語で行うことを想定している。なお、教材を含めた運営方法は、学生数に応じて変更することもある。
This course uses case studies, which depict various issues related to corporate and other strategies and organizations. The cases contain a lot of information about corporate behavior and strategy, and by analyzing them, students learn management theory of business analysis and deepen their understanding of companies. There is no "one right answer" to strategy and decision-making, but by analyzing organizational behavior and strategy in various cases, we can get suggestions from case-specific phenomena and understand the principles of management and decision-making.
This course consists of group and case discussions.
All the cases are in English, and the class is expected to be conducted in English. The management method, including teaching materials, may be changed depending on the number of students.
1 | Introduction |
2 | Marketing: Kataoka & Co. Ltd. |
3 | Management: HONDA(A), HONDA(B) |
4 | Management: HONDA(A), HONDA(B) |
5 | Growth strategy: Starbucks: A Story of Growth |
6 | Growth strategy: Starbucks: A Story of Growth |
7 | Corporate strategy: Fujifilm: A Second Foundation |
8 | Corporate strategy: Fujifilm: A Second Foundation |
9 | Market penetration: Kikkoman Corp.: Consumer Focused Innovation |
10 | Market penetration: Kikkoman Corp.: Consumer Focused Innovation |
11 | Innovation: Innovation & Renovation: The Nespresso Story |
12 | Innovation: Innovation & Renovation: The Nespresso Story |
13 | General strategy: Tesla, Inc. |
14 | General strategy: Tesla, Inc. |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発言などのクラスへの貢献(30%) ケース課題(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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ケースの購入方法は別途授業内で指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。