日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL551/VL551VL551 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Study the basic principles and problems of organizational design.
"Business organization" refers to an organization that conducts business, that is, a corporate organization. Although it is not so easy to define an organization, Bernard, for example, famously said that it should be defined as "a system of consciously coordinated activities or forces of two or more persons" and that "an organization should be established when it is able to communicate with one another and when it recognizes a common goal to be achieved and strives for that and contributes to each other". However, we would like to define it more generally as "a mechanism of cooperation by division of labor and coordination" which is artificially formed in order to realize the goal of business.
Against the backdrop of the progress of today's globalization, technological innovation and deregulation, how to create an efficient and competitive organization has become a very important strategic issue. If the organization is considered to be a mechanism for human collaboration, the individual human issues cannot be ignored for the organization's competitiveness.
In this lecture, we would like to study knowledge that leads to the discovery of problems by taking a critical view of the present situation of corporate organizations through the theoretical consideration of the organization by going back to the principles and fundamental rules.
1 | 協働のシステムとしての組織 |
2 | 組織の成立と存続の要件:組織の一般理論(1) |
3 | 組織の成立と存続の要件:組織の一般理論(2) |
4 | 公式組織と非公式組織:モチベーション問題の発見 |
5 | 組織デザインのフレームワーク |
6 | 経営者の役割と組織のマネジメント |
7 | 組織のデザイン変数(1) |
8 | 組織のデザイン変数(2) |
9 | 組織のデザイン変数(3) |
10 | 環境適応と組織 |
11 | 組織のコンティンジェンシー要因(1) |
12 | 組織のコンティンジェンシー要因(2) |
13 | コンフィギュレーションと組織デザイン(1) |
14 | コンフィギュレーションと組織デザイン(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ご自身のお仕事や職場、会社組織を素材として、どのような問題に直面しているのか、その問題はどのような問題であるのか、なぜそうした問題が生じているのか、考えてみてください。
また、参考文献にある書籍を読んでおくとよいでしょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(20%) 授業内課題(80%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に指示します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ピコー、ディートル、フランク | 『新制度派経済学による組織入門』 | 白桃書房 | 2007 | |
2 | 佐久間信夫編 | 『新版現代経営学』 | 学文社 | 2005 | |
3 | ヘンリー・ミンツバーグ | 『H・ミンツバーグ経営論』 | ダイヤモンド社 | 2007 | |
4 | ジョン・ロバーツ | 『現代企業の組織デザイン』 | NTT出版 | 2005 | |
5 | 秋野・關・坂本・山中・井口・荒井 | 『グローバル化とイノベーションの経営学』 | 税務経理協会 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
そのほか、講義において随時紹介します。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
組織デザインの基本原理と諸問題について学ぶ。
Study the basic principles and problems of organizational design.
「ビジネス・オーガニゼーション」とは、ビジネスを行う組織、すなわち企業組織のことを指している。組織を定義することは実はそれほど簡単ではないが、有名なものとしては例えばバーナードが、「ふたり以上の人々の意識的に統括された活動や諸力の体系」として定義し、「相互に意思の疎通を図ることができ、達成すべき共通の目的を認識し、相互に努力・貢献しようとするとき組織は成立する」と述べている。しかしここではより一般的に、ビジネスという目的を実現するために人為的に形成された「分業と調整による協働の仕組み」として定義しておきたい。
今日のグローバル化の進展と技術革新、規制緩和といった動きを背景として、いかに効率的かつ競争力ある組織を創り上げるかは極めて重要な戦略的課題となっている。組織が人間の協働の仕組みであると考えれば、組織の競争力にとって組織を担う個々の人間の問題も当然等閑にすることはできない。
この講義では、組織について、その原理や原則に立ち戻って理論的に考察することを通じて今日の企業組織の現状を批判的に捉え、その問題を発見することにつながるような知識を学びたいと考えている。
"Business organization" refers to an organization that conducts business, that is, a corporate organization. Although it is not so easy to define an organization, Bernard, for example, famously said that it should be defined as "a system of consciously coordinated activities or forces of two or more persons" and that "an organization should be established when it is able to communicate with one another and when it recognizes a common goal to be achieved and strives for that and contributes to each other". However, we would like to define it more generally as "a mechanism of cooperation by division of labor and coordination" which is artificially formed in order to realize the goal of business.
Against the backdrop of the progress of today's globalization, technological innovation and deregulation, how to create an efficient and competitive organization has become a very important strategic issue. If the organization is considered to be a mechanism for human collaboration, the individual human issues cannot be ignored for the organization's competitiveness.
In this lecture, we would like to study knowledge that leads to the discovery of problems by taking a critical view of the present situation of corporate organizations through the theoretical consideration of the organization by going back to the principles and fundamental rules.
1 | 協働のシステムとしての組織 |
2 | 組織の成立と存続の要件:組織の一般理論(1) |
3 | 組織の成立と存続の要件:組織の一般理論(2) |
4 | 公式組織と非公式組織:モチベーション問題の発見 |
5 | 組織デザインのフレームワーク |
6 | 経営者の役割と組織のマネジメント |
7 | 組織のデザイン変数(1) |
8 | 組織のデザイン変数(2) |
9 | 組織のデザイン変数(3) |
10 | 環境適応と組織 |
11 | 組織のコンティンジェンシー要因(1) |
12 | 組織のコンティンジェンシー要因(2) |
13 | コンフィギュレーションと組織デザイン(1) |
14 | コンフィギュレーションと組織デザイン(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ご自身のお仕事や職場、会社組織を素材として、どのような問題に直面しているのか、その問題はどのような問題であるのか、なぜそうした問題が生じているのか、考えてみてください。
また、参考文献にある書籍を読んでおくとよいでしょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(20%) 授業内課題(80%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に指示します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ピコー、ディートル、フランク | 『新制度派経済学による組織入門』 | 白桃書房 | 2007 | |
2 | 佐久間信夫編 | 『新版現代経営学』 | 学文社 | 2005 | |
3 | ヘンリー・ミンツバーグ | 『H・ミンツバーグ経営論』 | ダイヤモンド社 | 2007 | |
4 | ジョン・ロバーツ | 『現代企業の組織デザイン』 | NTT出版 | 2005 | |
5 | 秋野・關・坂本・山中・井口・荒井 | 『グローバル化とイノベーションの経営学』 | 税務経理協会 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
そのほか、講義において随時紹介します。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。