日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL717/VL717VL717 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土3・5309/Sat.3・5309 Sat.3・5309, 土4・5309/Sat.4・5309, Sat.4・5309 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL717 |
With the changing of the times, innovators have produced various retail business models. In this class, the actual condition of these innovations and new future possibilities are investigated.
Up until now, in advanced countries, the characteristic retail type has led the distribution industry, and distribution systems have changed. What kind of business conditions and when and why did they appear? Who took charge of the innovation? And, what was the essence of the innovation? We would like to take up and clarify these points in cases of representative corporations of Japan and overseas countries.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
時代の変遷の中でイノベーター達は,様々な小売業態(ビジネスモデル)を生み出した。本授業では,これらイノベーションの実態と今後の新たな可能性について探求する。
With the changing of the times, innovators have produced various retail business models. In this class, the actual condition of these innovations and new future possibilities are investigated.
これまで先進諸国では,その時代に特徴的な小売業態が流通業をリードし,流通システムを変えてきた。どんな業態がいつ,なぜ登場したのか。誰が革新を担ったのか。そして,その革新性の本質は何であったのか。これらの点を,日本と諸外国の代表企業をケースに取り上げ,明らかにしていきたい。
Up until now, in advanced countries, the characteristic retail type has led the distribution industry, and distribution systems have changed. What kind of business conditions and when and why did they appear? Who took charge of the innovation? And, what was the essence of the innovation? We would like to take up and clarify these points in cases of representative corporations of Japan and overseas countries.
1 | 小売業種・業態の登場とその背景 |
2 | 小売業態1: 百貨店 |
3 | 小売業態2: スーパーマーケット(SM) |
4 | 小売業態3: 総合スーパー(GMS) |
5 | 小売業態4: コンビニエンスストア(CVS) |
6 | 小売業態5: ショッピングセンター |
7 | 小売業態6: 専門店 |
8 | チェーン小売業の諸形態 |
9 | 近年の小売ビジネスモデル |
10 | SPAとサプライチェーンマネジメント |
11 | インターネットの発達とeコマース |
12 | 小売業とカスタマイゼーション |
13 | 小売フォーマットの本質と新たな可能性 |
14 | 小売業のグローバル化戦略 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発言(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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講義ごとにレジュメ,資料を配布します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田村正紀 | 『業態の盛衰 現代流通の激流』 | 千倉書房 | 2008 | 4805109181 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。