日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
21世紀社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM477/VM477VM477 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(人新世の社会デザイン学概論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5・9202/Fri.5・9202 Fri.5・9202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM477 |
The objectives of this course are to examine diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocene. It aims to design 'Social Design Studies in the Anthropocene' through reading key research articles and documents written in English.
In the late 20th century, the international society implemented a global development project leading to the rise of globalised consumerist society. This globalization of consumerist civilization is transforming Earth's biophysical equilibrium, which eventually leads to multiple climate change-related crises such as pandemics and food and energy crises. In this course, students discuss diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocence.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本演習では、人新世の大加速化時代に生きる人類が直面する主要課題をテーマ別に学ぶことを目標とする。関連する海外の最新記事や重要論文を英語で読み、国際的な議論の最前線を追いかけることで「人新世の社会デザイン学」の輪郭を受講生とともに描いていく。
The objectives of this course are to examine diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocene. It aims to design 'Social Design Studies in the Anthropocene' through reading key research articles and documents written in English.
20世紀の「開発」の時代、国際社会は世界規模での経済開発を進めてきた。その結果として起こった消費社会のグローバル化は地球システムの均衡を大きく改変し、気候変動と生物多様性の喪失に付随する複合的な危機(e.g., 新型感染症のパンデミック、食料危機、エネルギー危機)を生じさせるにいたっている。本講義では、国際社会でこれらの諸問題が議論される時によく言及される鍵概念や視点を海外の論文/記事から紹介し、人新世の社会デザイン学の基本的視座を養う。
*各回の授業で海外の重要論文/記事(英語)を読み、ディスカッションを通じて理解を深めていく。
*授業自体は日本語で行う。
In the late 20th century, the international society implemented a global development project leading to the rise of globalised consumerist society. This globalization of consumerist civilization is transforming Earth's biophysical equilibrium, which eventually leads to multiple climate change-related crises such as pandemics and food and energy crises. In this course, students discuss diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocence.
1 | Introduction |
2 | What is the Anthropocene? |
3 | Planetary Boundaries and their implications for Sustainable Development Goals |
4 | Climate Anxiety: a Growing Impact of Climate Change on Mental Health |
5 | Planetary Health: a New Guide for Global Health Ethics |
6 | Politics of Sustainability: UN Green Economy and Sustainable Development re-examined |
7 | Politics of Global Food System: Corporate Strategies of 'New Green Revolution' |
8 | Inequality Kills: State of Global Inequality in a Time of Pandemic |
9 | Transition Discourses: Design for the Pluriverse |
10 | Why Does Agroecology Matter in Food Sovereignty and Food Justice? |
11 | Why Do Happiness and Social Capital Matter in Sustainability? A Guide to Public Policies |
12 | Reclaiming Public Services: the Rise of Global Municipalist Movement |
13 | Beyond Covid-19: A Feminist Plan for Sustainability and Social Justice |
14 | Final Presentation |
各回のリーディング・マテリアルを事前に読んだ上で授業に参加すること。
Students must read reading materials in advance and prepare for in-class discussion.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的な参加(Active participation to the class)(50%) 最終プレゼンテーション(In-class presentation)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。各回の授業内容に合わせたリーディング・マテリアルを配布する予定。 Reading materials will be provided. |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。