日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
21世紀社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM555/VM555VM555 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コミュニティデザイン学方法論3B) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土6/Sat.6 Sat.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
Based on their own awareness of the issue, each student will decide their research theme and research process independently, and will deepen their research on a daily basis based on the advice of faculty members. The goal is to write up the research results in an academic paper, bring to society the student's problem-awareness, and reach a place where it can be shared with others.
[M1] Through each piece of work, the student will learn the basics of thinking and methods to create academic research and academic papers, and establish the direction and contents of their own research. When exploring research themes, students should focus on carefully examining social concepts, precedents, and their idea of common sense and "normality". The basic policy of the course is to conduct daily literature research and training in expressing ideas and writing.
[M2] The student will discuss the results of their survey and hypothesis verification with the faculty, take their research to a deeper level, and proceed with the writing of the academic paper systematically.
1 | 研究テーマの再確認、研究の進捗と秋学期の研究工程表発表 |
2 | 研究領域の社会調査・統計資料① |
3 | 研究領域の社会調査・統計資料② |
4 | 論文らしい表現① |
5 | 論文らしい表現② |
6 | モデル論文(先行研究)の研究① |
7 | モデル論文(先行研究)の研究② |
8 | 調査内容・手法の検討① |
9 | 調査内容・手法の検討② |
10 | 研究倫理の踏まえ方 |
11 | 引用作法 |
12 | 文献一覧、図表一覧 |
13 | 章立ての再検討と目次 |
14 | 秋学期のまとめ/M2・M1最終合同ゼミ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミでの発表と議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井下千以子 | 思考を鍛えるレポート・論文作成法(第3版) | 慶應義塾大学出版会 | 2021 | 9784766425772 |
その他 (Others) | |||||
テキストは毎回持参のこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
各々が自らの問題意識に基づいて研究テーマと研究工程を主体的に定め、教員の助言のもと、日々研究を深めていく。研究成果を論文にまとめ、個人の問題意識を世に問い、他者と共有できるところまで到達することを目標とする。
Based on their own awareness of the issue, each student will decide their research theme and research process independently, and will deepen their research on a daily basis based on the advice of faculty members. The goal is to write up the research results in an academic paper, bring to society the student's problem-awareness, and reach a place where it can be shared with others.
【M1】毎回のワークを通じて、学術研究・学術論文の思考や作法の基礎を一通り習得し、自身の研究の方向性や内容を確立する。研究テーマを掘り下げるにあたっては、社会通念や前例、自身が考える常識や「普通」について注意深く検証することを重視する。日常的な文献研究と、言語化・文章化の訓練を基本的な方針とする。毎回、ゼミ生によるミニ発表を行う。
【M2】調査結果や仮説検証について教員と討論し、研究をさらに深いレベルにまで掘り下げ、論文執筆を計画的に進める。
[M1] Through each piece of work, the student will learn the basics of thinking and methods to create academic research and academic papers, and establish the direction and contents of their own research. When exploring research themes, students should focus on carefully examining social concepts, precedents, and their idea of common sense and "normality". The basic policy of the course is to conduct daily literature research and training in expressing ideas and writing.
[M2] The student will discuss the results of their survey and hypothesis verification with the faculty, take their research to a deeper level, and proceed with the writing of the academic paper systematically.
1 | 研究テーマの再確認、研究の進捗と秋学期の研究工程表発表 |
2 | 研究領域の社会調査・統計資料① |
3 | 研究領域の社会調査・統計資料② |
4 | 論文らしい表現① |
5 | 論文らしい表現② |
6 | モデル論文(先行研究)の研究① |
7 | モデル論文(先行研究)の研究② |
8 | 調査内容・手法の検討① |
9 | 調査内容・手法の検討② |
10 | 研究倫理の踏まえ方 |
11 | 引用作法 |
12 | 文献一覧、図表一覧 |
13 | 章立ての再検討と目次 |
14 | 秋学期のまとめ/M2・M1最終合同ゼミ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミでの発表と議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 井下千以子 | 思考を鍛えるレポート・論文作成法(第3版) | 慶應義塾大学出版会 | 2021 | 9784766425772 |
その他 (Others) | |||||
テキストは毎回持参のこと。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で紹介する |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。