日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Strive to clarify research themes and methodologies, learn methods for writing academic papers and other basic knowledge and skills required to write master’s theses, and practice academic writing.
Based on the expert knowledge gained from taking courses about language policy and bilingualism and the fields of research related to them, students will gain a full understanding of the present state, issues and methodologies of previous research conducted inside and outside Japan on themes of their interest, and work toward narrowing down their research themes. In addition, the instructor will give detailed instruction on thesis writing as students present their research in line with their research themes.
1 | ガイダンス |
2 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導1 |
3 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導2 |
4 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導3 |
5 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導4 |
6 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導5 |
7 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導6 |
8 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導7 |
9 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導8 |
10 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導9 |
11 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導10 |
12 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導11 |
13 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導12 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論・質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物・各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |
修士論文作成に向けて,研究テーマ,研究方法の明確化を図るとともに,論文執筆の方法等,論文作成に必要な基礎知識と能力を身につけ,論文執筆を実践する。
Strive to clarify research themes and methodologies, learn methods for writing academic papers and other basic knowledge and skills required to write master’s theses, and practice academic writing.
バイリンガリズム関連科目ならびにその研究領域に関連する科目の履修によって得られる専門知識を踏まえながら,関心を有するテーマについて内外の先行研究の現状,課題および研究方法を把握し,各自の研究テーマへと集約させていく。さらに,受講者に研究テーマに即した研究発表をしてもらいながら,論文執筆に関する具体的な指導をしていく。
Based on the expert knowledge gained from taking courses about language policy and bilingualism and the fields of research related to them, students will gain a full understanding of the present state, issues and methodologies of previous research conducted inside and outside Japan on themes of their interest, and work toward narrowing down their research themes. In addition, the instructor will give detailed instruction on thesis writing as students present their research in line with their research themes.
1 | ガイダンス |
2 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導1 |
3 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導2 |
4 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導3 |
5 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導4 |
6 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導5 |
7 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導6 |
8 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導7 |
9 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導8 |
10 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導9 |
11 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導10 |
12 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導11 |
13 | 研究テーマ設定・研究計画立案・論文執筆の指導12 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論・質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物・各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |