日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV401/VV401VV401 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
異文化コミュニケーションと集合的記憶 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・X101/Mon.4・X101 Mon.4・X101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VV401 |
Students will (1) understand the relationship between intercultural communication studies and memory studies, and (2) examine historical revisionism, which is tied to both racism and nationalism, by referring to the concept of collective memory.
Since the 2010s, intercultural communication research incorporating the concept of collective memory has increased. Collective memory, which is tied to culture, history, identity, and media among others, is an extremely relevant concept to intercultural communication studies. In the early part of this course, we will examine the relationship between intercultural communication studies and memory studies. Then we will grasp the overview of memory studies by reading an introductory textbook of memory studies. Lastly, we will look into historical revisionism, which is tied to both racism and nationalism, critical issues for intercultural communication, by referring to the concept of collective memory.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
異文化コミュニケーション研究と記憶研究の関連性を理解し、人種主義とナショナリズムの両方と密接につながる歴史修正主義を集合的記憶という概念を使って考察する。
Students will (1) understand the relationship between intercultural communication studies and memory studies, and (2) examine historical revisionism, which is tied to both racism and nationalism, by referring to the concept of collective memory.
2010年代以降、異文化コミュニケーション研究で集合的記憶に注目した研究が増加している。文化、歴史、アイデンティティ、メディアなどが関わる集合的記憶は異文化コミュニケーション研究にとっても非常に関連性の高い概念である。この授業ではまず異文化コミュニケーション研究と記憶研究の関連性を考えた後、記憶研究についての入門書を読み進めて記憶研究の全体像を把握する。そして、集合的記憶という概念から、異文化コミュニケーションの重要な課題である人種主義とナショナリズムの両方と密接に関わる歴史修正主義を考察していく。
Since the 2010s, intercultural communication research incorporating the concept of collective memory has increased. Collective memory, which is tied to culture, history, identity, and media among others, is an extremely relevant concept to intercultural communication studies. In the early part of this course, we will examine the relationship between intercultural communication studies and memory studies. Then we will grasp the overview of memory studies by reading an introductory textbook of memory studies. Lastly, we will look into historical revisionism, which is tied to both racism and nationalism, critical issues for intercultural communication, by referring to the concept of collective memory.
1 | 導入 |
2 | 異文化コミュニケーションと集合的記憶(1) |
3 | 異文化コミュニケーションと集合的記憶(2) |
4 | 集合的記憶 |
5 | 多様な学問分野における記憶 |
6 | 文化と記憶 |
7 | メディアと記憶 |
8 | 忘却と無知 |
9 | 歴史修正主義とは(1) |
10 | 歴史修正主義とは(2) |
11 | 歴史修正主義とは(3) |
12 | 日本の歴史修正主義(1) |
13 | 日本の歴史修正主義(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず課題文献を読んだ上で授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・貢献度(20%) 文献発表(20%) 小レポート(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎回小レポートの提出があります |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エアル、アストリッド | 『集合的記憶と想起文化』 | 水声社 | 2022 | 4801006620 |
2 | 武井彩佳 | 『歴史修正主義』 | 中公新書 | 2021 | 4121026640 |
その他 (Others) | |||||
教科書に加えて、英語文献を使用する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する |
毎回の小レポートにはフィードバックを行う。