日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV502/VV502VV502 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・5203/Wed.2・5203 Wed.2・5203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VV502 |
Christianization is an interesting phenomenon for cultural anthropologists, who investigate both the universality and the specificity of human culture and society. Promoters of Christianity, in the course of centuries of missionizing activities all over the world, have had to confront the question of how to transmit their universal doctrine to each local society. At the same time, the Christian way of thinking has offered a strong intellectual basis for the modern European scholarship.
The objective of this course is to present a perspective on the theme of sociocultural change in local societies before and after Christianization.
Reading books and articles about sociocultural change and Bible translation, students acquire insights on transformation of person, custom and signs before-after Christianization.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文化、社会の普遍性および固有性の学問である文化人類学にとって、キリスト教化は興味深い事象である。数世紀にわたるグローバルな宣教活動を通じて各地に信徒を獲得してきたキリスト教は、普遍の教義を多様な地域社会へいかに伝道するかという問いとつねに対峙しなければならなかった。同時にキリスト教的な思考様式は、近代ヨーロッパの学問そのものの根本を形成してきた当事者でもある。
この授業では、キリスト教が文化人類学者の研究をいかに方向付け、また時にいかなる制約を課してきたかを紐解いた上で、実際にキリスト教化という現象がいかに論じられてきたかを概観する。その研究動向を踏まえつつ、キリスト教化とそれが地域社会にもたらす文化、社会の変容といかに向き合うべきかという問いに対する展望を得る。
Christianization is an interesting phenomenon for cultural anthropologists, who investigate both the universality and the specificity of human culture and society. Promoters of Christianity, in the course of centuries of missionizing activities all over the world, have had to confront the question of how to transmit their universal doctrine to each local society. At the same time, the Christian way of thinking has offered a strong intellectual basis for the modern European scholarship.
The objective of this course is to present a perspective on the theme of sociocultural change in local societies before and after Christianization.
キリスト教化前後の社会変容や聖書翻訳をめぐる諸問題についての重要文献や論文を精読し、人格や慣習、記号面に生じる変容に関する洞察を深める。
Reading books and articles about sociocultural change and Bible translation, students acquire insights on transformation of person, custom and signs before-after Christianization.
1 | 授業概要 |
2 | キリスト教と人類学の関係についての文献講読(1) |
3 | キリスト教と人類学の関係についての文献講読(2) |
4 | キリスト教と人類学の関係についての文献講読(3) |
5 | キリスト教と人類学の関係についての文献講読(4) |
6 | 聖書翻訳についての文献講読(1) |
7 | 聖書翻訳についての文献講読(2) |
8 | 聖書翻訳についての文献講読(3) |
9 | 聖書翻訳についての文献講読(4) |
10 | 改宗についての文献講読(1) |
11 | 改宗についての文献講読(2) |
12 | 改宗についての文献講読(3) |
13 | 改宗についての文献講読(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と講読コメント(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Apareçida Vilaça and Robin M. Wright | Native Christians: Modes and Effects of Christianity among Indigenous Peoples of Americas | Routledge | 2009 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に必要に応じて資料を配付する。 |