日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code 多彩な学び/主題別
Theme・Subtitle 世界の矛盾はこの地に集約される
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Students will understand the current situation of Israeli–Palestinian conflict. From there, students will understand one part of international politics and world peace.

【Course Contents】

Israeli-Palestinian conflict is said to be one of the most difficult disputes to solve in the world. Why has the problem not been solved for over 70 years?
The lecturer would like to create an opportunity for students to think from multiple perspectives about war, religion, justice, peace and international politics while unraveling the historical backgrounds.
She worked as an international cooperation NGO staff member in the Palestinian territories from August 2012 to February 2017, and implemented health projects for children in Gaza and the West Bank while living in East Jerusalem. She has visited Gaza more than 100 times. If you are interested in non-biased Israeli-Palestine conflict, or in peace, justice, religion, politics and international cooperation, please take this course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:パレスチナ問題概要と授業の進め方、自己紹介
2 ユダヤ人とパレスチナ人:古代から現代まで
3 反ユダヤ主義、ホロコーストとシオニズムの高まり
4 イスラエルの建国とパレスチナ人の民族浄化:2つの正義?
5 4回の中東戦争とレバノン戦争から見えてくること
6 現在も続くパレスチナのナクバ:レバノンの事例から
7 平和の象徴?:93年オスロ合意を検証する
8 ベルリンの壁より遥かに長いイスラエルの分離壁:占領統治のススメ方
9 アメリカのユダヤロビーから、聖地エルサレムへ
10 何故国連は問題を解決できないのか?
11 ガザ包囲網(前編) 地中海の巨大監獄
12 ガザ包囲網(後編)テロリズムとイスラム嫌悪へ一石を投じる
13 死海から見るパレスチナ経済と国際援助:援助は占領を固定化するのか?
14 まとめ:13回授業の振り返り、パレスチナのこれから

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回コメントノートを受け付けますので、質問がある人はお気軽にコメントノート機能からお問い合わせください。 復習をするとよりよく学べます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業への取り組み(50%)
備考 (Notes)
欠席4回以上は不可とする。また、各回において出席とは40分以上受講した者を指す。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 臼杵 陽 『世界史の中のパレスチナ問題』 講談社現代新書 2013 9784062881890
2 臼杵 陽 / 鈴木 啓之(共著) 『パレスチナを知るための60章』 明石書店 2016 9784750343327

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 イラン・パペ 『パレスチナの民族浄化: イスラエル建国の暴力』 法政大学出版局 2017 9784588603501
2 高橋 宗瑠 『パレスチナ人は苦しみ続ける なぜ国連は解決できないのか』 現代人文社 2015 9784877985974 0036
3 立山 良司 『ユダヤとアメリカ 揺れ動くイスラエルロビー』 中公新書 2016 97841210238101231
4 清田 明宏 『ガザの声を聴け!』 集英社新書 2019 9784087210767 0230
5 臼杵 陽 『「ユダヤ」の世界史- 一神教の誕生から民族国家の建設まで』 作品社 2020 9784861827570
その他 (Others)
英語: OCHA https://www.ochaopt.org/、UNRWA https://www.unrwa.org/
授業中動画や関連の映画を沢山お見せします。また時事ネタも扱います。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。