日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF216/JF216JF216 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人の移動と教育 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「比較教育学特殊研究」 |
Along with aiming to acquire and improve their skills of reading academic papers in comparative educational research, students each share their individual research themes.
Students will do literature readings in a seminar format.
Each discussion leader, along with summarizing concepts from the literature, conducts an extended survey in advance based on the contents of those readings and reports the results. Along with this report, students continue question-and-answer sessions and carry out discussions.
This academic year aims to continue from the previous year, taking on the issue of “movement of people” from a comparative education perspective. Vincente L. Rafael’s White Love (Duke University Press 2000) and Filomeno V. Aguilar Jr.'s Migration Revolution (NUS press 2014) are being considered as potential literature.
Students in charge rotate each week, but this might be adjusted depending on the number of students.
1 | 導入 |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | 文献講読7 |
9 | 文献講読8 |
10 | 文献講読9 |
11 | 文献講読10 |
12 | 文献講読11 |
13 | 文献講読12 |
14 | 文献講読13 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全員が事前に精読する。各回の担当学生は文献の概要をまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の講読・討論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
JF215「比較教育学研究1」から継続した内容であり、同科目のテキストの読了部分の続きから開始する。このため同科目を履修していることが望ましい。
比較教育学研究の論文講読の技能習得・向上を目指すとともに,参加学生間で各人の研究テーマの共有をはかる。
Along with aiming to acquire and improve their skills of reading academic papers in comparative educational research, students each share their individual research themes.
演習形式での文献講読を行う。
各回の担当学生は,文献の概要をまとめるとともに,その内容をふまえた発展調査を事前に行い,成果を授業時間に報告する。この報告をもとに,質疑応答に続いてディスカッションを行う。
今年度は前年度に引き続き,「人の移動」の問題を比較教育学の視点から取り上げたい。文献の候補として Vincente L. Rafael著 White Love (Duke University Press 2000) または Filomeno V. Aguilar Jr.著 Migration Revolution (NUS press 2014) を考えている。
担当は毎週1回ずつのローテーションを予定しているが,参加人数によって調整の可能性がある。
Students will do literature readings in a seminar format.
Each discussion leader, along with summarizing concepts from the literature, conducts an extended survey in advance based on the contents of those readings and reports the results. Along with this report, students continue question-and-answer sessions and carry out discussions.
This academic year aims to continue from the previous year, taking on the issue of “movement of people” from a comparative education perspective. Vincente L. Rafael’s White Love (Duke University Press 2000) and Filomeno V. Aguilar Jr.'s Migration Revolution (NUS press 2014) are being considered as potential literature.
Students in charge rotate each week, but this might be adjusted depending on the number of students.
1 | 導入 |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | 文献講読7 |
9 | 文献講読8 |
10 | 文献講読9 |
11 | 文献講読10 |
12 | 文献講読11 |
13 | 文献講読12 |
14 | 文献講読13 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全員が事前に精読する。各回の担当学生は文献の概要をまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の講読・討論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
JF215「比較教育学研究1」から継続した内容であり、同科目のテキストの読了部分の続きから開始する。このため同科目を履修していることが望ましい。