日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UA580/UA580UA580 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地理情報と地図作成 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG5200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will gain a systematic understanding ranging from the basic concept of geography to its specific applications. The class aims to have students systematically and comprehensively learn about spacial emphasis of tourism.
Students will learn knowledge ranging from the basics of geography to the collection, preparation, and use of geographic information in both Japan and abroad, and acquire skills to create maps. Students will experience the structure and operation procedures of GIS (Geographic Information System), which was introduced by modern geography and has received attention in many research areas in recent years, and will apply their experiences to their own learnings.
1 | オリエンテーション |
2 | 地理情報とは |
3 | 地理情報の情報源 |
4 | 地理情報と地図 |
5 | 地理情報の表現法1 |
6 | 地理情報の表現法2 |
7 | 地図作成実習1 |
8 | 地図作成実習2 |
9 | 地図作成実習3 |
10 | 地図作成実習4 |
11 | 地理情報システム(GIS)実習1 |
12 | 地理情報システム(GIS)実習2 |
13 | 地理情報システム(GIS)実習3 |
14 | 地理情報システム(GIS)実習4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に文献研究やデータ分析をするので,十分な学習時間を確保して臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での報告・討議(30%) 授業外での資料作成(収集と分析など)(30%) 地図作成(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
立教時間を利用する
地理学の基本概念から具体的応用例まで系統的に理解する。観光の空間的重要性を体系的,包括的方法で学習することを目的とする。
Students will gain a systematic understanding ranging from the basic concept of geography to its specific applications. The class aims to have students systematically and comprehensively learn about spacial emphasis of tourism.
地理学の基礎から,国内外における地理情報の整備と利用について学び,地図の作成技法を身に付ける。近年地理学から始まり,数多くの研究分野で注目を集めているGIS(地理情報システム)の仕組みと操作方法を体験し,各自の学習に応用させていく。
Students will learn knowledge ranging from the basics of geography to the collection, preparation, and use of geographic information in both Japan and abroad, and acquire skills to create maps. Students will experience the structure and operation procedures of GIS (Geographic Information System), which was introduced by modern geography and has received attention in many research areas in recent years, and will apply their experiences to their own learnings.
1 | オリエンテーション |
2 | 地理情報とは |
3 | 地理情報の情報源 |
4 | 地理情報と地図 |
5 | 地理情報の表現法1 |
6 | 地理情報の表現法2 |
7 | 地図作成実習1 |
8 | 地図作成実習2 |
9 | 地図作成実習3 |
10 | 地図作成実習4 |
11 | 地理情報システム(GIS)実習1 |
12 | 地理情報システム(GIS)実習2 |
13 | 地理情報システム(GIS)実習3 |
14 | 地理情報システム(GIS)実習4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に文献研究やデータ分析をするので,十分な学習時間を確保して臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での報告・討議(30%) 授業外での資料作成(収集と分析など)(30%) 地図作成(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
立教時間を利用する