日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA104/AA104AA104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Contemporary Bible research was established and has subsequently developed mainly against the historical backdrop of the ideas, that is, the Enlightenment and historicism, of the modern West. Methodologies have become more diverse in the area of New Testament interpretation, especially since the 1970's. Currently, such diverse approaches of Biblical criticism can be broadly classified into the following: that which focuses on the generation of texts, that which focuses on the relationship of texts with social and cultural background as a context, that which focuses on the various aspects of communication within story texts or via texts, and that which carries out self-reflection with regard to the role of Biblical criticism from the viewpoint of self-verification of interpretation. In this course, students will develop an understanding of several typical methodologies for contemporary Biblical criticism and will be introduced to the basics of New Testament interpretation with examples of exegetical application. In the spring semester, students will gain a basic knowledge of textual criticism, source criticism, form criticism, redaction criticism, socio-historical criticism, social-scientific criticism, and rhetorical criticism.
After the introduction, students will make research presentations (individually or in groups) based on their original research and interpretations. Discussion/debate involving all students in the class will follow.
1 | 導入 |
2 | 本文批評(その1) |
3 | 本文批評(その2) |
4 | 資料・編集・様式(その1) |
5 | 資料・編集・様式(その2) |
6 | 資料・編集・様式(その3) |
7 | 社会史的研究(その1) |
8 | 社会史的研究(その2) |
9 | 社会科学批評(その1) |
10 | 社会科学批評(その2) |
11 | 修辞学批評(その1) |
12 | 修辞学批評(その2) |
13 | 修辞学批評(その3) |
14 | 総合討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 出席および討論への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席が単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 浅野淳博/伊東寿泰/須藤伊知郎/辻学/中野実/廣石望/前川裕/村山由美 | 『新約聖書解釈の手引き』 | 日本キリスト教団出版局 | 2016 | 9784818409385 |
2 | 新約聖書翻訳委員会 | 『新約聖書 改訂新版』 | 岩波書店 | 2023 | 9784000616003 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤研(編訳) | 『福音書共観表』 | 岩波書店 | 2005 | 4000246283 |
2 | 日本基督教団出版局(編) | 『聖書学方法論』 | 日本基督教団出版局 | 1979 | |
3 | 木幡藤子/青野太潮 | 『聖書学の方法と諸問題』 | 日本基督教団出版局 | 1996 | 4818402680 |
4 | D.E. Aune (ed.) | The Blackwell Companion to the New Testament | Wiley-Blackwell | 9781405108256 | |
その他 (Others) | |||||
その他、文献は非常に多いので、講義の中で適宜紹介する。 |
聖書、および日本語ないし外国語(主として英語)の論文を読む力。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
現代の聖書研究は、西欧近代における啓蒙主義と歴史主義を主たる思想史的背景として誕生し、発展してきた。さらに新約聖書解釈の分野では、とりわけ1970年代以降、方法論の多様化が進んだ。現在では、それら多様な批評学は、テクストの「生成」に焦点を合わせるアプローチ、「コンテクスト」としての社会的・文化的背景との関係に焦点を合わせるアプローチ、物語テクストの内部ないしテクストを介してなされる「コミュニケーション」の諸相に注目するアプローチ、さらには批評学それ自体の立ち位置について「解釈の自己検証」という視点から自己省察を行うアプローチに大別される。本講では、現代におけるいくつかの代表的な批評学の方法論について理解し、その釈義的な適用例を学ぶことで新約聖書解釈への入門を行う。春学期では、本文批評、資料批評、様式史研究、編集史研究、社会史的研究、社会科学批評、修辞学批評において基本的な知識を身につける。
Contemporary Bible research was established and has subsequently developed mainly against the historical backdrop of the ideas, that is, the Enlightenment and historicism, of the modern West. Methodologies have become more diverse in the area of New Testament interpretation, especially since the 1970's. Currently, such diverse approaches of Biblical criticism can be broadly classified into the following: that which focuses on the generation of texts, that which focuses on the relationship of texts with social and cultural background as a context, that which focuses on the various aspects of communication within story texts or via texts, and that which carries out self-reflection with regard to the role of Biblical criticism from the viewpoint of self-verification of interpretation. In this course, students will develop an understanding of several typical methodologies for contemporary Biblical criticism and will be introduced to the basics of New Testament interpretation with examples of exegetical application. In the spring semester, students will gain a basic knowledge of textual criticism, source criticism, form criticism, redaction criticism, socio-historical criticism, social-scientific criticism, and rhetorical criticism.
導入の後、履修者(個人ないしグループ)が独自の調査と読解に基づいて研究発表を行い、その上で履修者全員による討論を行う。
After the introduction, students will make research presentations (individually or in groups) based on their original research and interpretations. Discussion/debate involving all students in the class will follow.
1 | 導入 |
2 | 本文批評(その1) |
3 | 本文批評(その2) |
4 | 資料・編集・様式(その1) |
5 | 資料・編集・様式(その2) |
6 | 資料・編集・様式(その3) |
7 | 社会史的研究(その1) |
8 | 社会史的研究(その2) |
9 | 社会科学批評(その1) |
10 | 社会科学批評(その2) |
11 | 修辞学批評(その1) |
12 | 修辞学批評(その2) |
13 | 修辞学批評(その3) |
14 | 総合討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 出席および討論への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席が単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 浅野淳博/伊東寿泰/須藤伊知郎/辻学/中野実/廣石望/前川裕/村山由美 | 『新約聖書解釈の手引き』 | 日本キリスト教団出版局 | 2016 | 9784818409385 |
2 | 新約聖書翻訳委員会 | 『新約聖書 改訂新版』 | 岩波書店 | 2023 | 9784000616003 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 佐藤研(編訳) | 『福音書共観表』 | 岩波書店 | 2005 | 4000246283 |
2 | 日本基督教団出版局(編) | 『聖書学方法論』 | 日本基督教団出版局 | 1979 | |
3 | 木幡藤子/青野太潮 | 『聖書学の方法と諸問題』 | 日本基督教団出版局 | 1996 | 4818402680 |
4 | D.E. Aune (ed.) | The Blackwell Companion to the New Testament | Wiley-Blackwell | 9781405108256 | |
その他 (Others) | |||||
その他、文献は非常に多いので、講義の中で適宜紹介する。 |
聖書、および日本語ないし外国語(主として英語)の論文を読む力。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。