日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA116/AA116AA116 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教思想史からみた愛と生命の問題2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・9303/Mon.2・9303 Mon.2・9303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AA116 |
Issues concerning agape and eros, that is, love, have been one of the central themes in the history of Christian ideas. Such issues consist of a vast range of systems of problems, and it is a Herculean task to gain a complete view of the complex and diverse development of the ideas involved. However, we cannot gain a fundamental understanding if we do not embark on this journey of contemplation. In this class, we will look for themes that will serve as a starting point for taking a step, albeit very small, toward such boundless systems of problems, with the aim of making it an opportunity for those learning together to share their ideas and become companions in the journey of contemplation.
You are expected to be willing to read through texts and accurately understand others’ ideas.
You are also expected to develop an attitude of reflecting on your self-understanding through understanding others’ ideas.
To this end, we will hold group discussions and peer review sessions for class-related assignments.
Based on such activities, you are expected to develop an attitude whereby you convey your own thoughts to others, listen to others’ ideas, and deepen mutual understanding of a cooperative manner.
Therefore, in the class, it is essential that you actively convey your ideas to others in group discussions. Furthermore, all assignment papers that you submit will basically be made identifiable and viewable to others within the predetermined scope of the university’s learning assistance web system.
You should be aware of these before registering for the course.
Basically, you are expected to read texts independently and share what you have learned with others in group discussions so as to promote mutual learning.
Sections of the texts to be read in the class and the pace of reading will be adjusted according to the situation of students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
おおむねA6に準ずるが、その発展的な内容に入る。
キリスト教思想史において、これまで中心的なテーマとなってきた問題に、アガペーとエロースをめぐる問題、愛、性、聖、身体、苦しみ、そのほか神と人間をめぐる問題群がある。それは星雲のごとくにそこかしこにきらめく様々な問題系から成立しており、その複雑多様なる思想展開のさまを一目のもとに把握することは、極めて困難な作業である。とはいえ、そこへとむけて思索を出発しなければ、根本的な理解へと到達することは不可能である。この授業では、そうした無辺の問題系に向けてわずかなる一歩を進めるための出発点となる問題探求を行い、また、それを共に学ぶ人々との間に共有され、ともにその道を歩みゆく同行のともがらとなる機縁となることをめざす。
Issues concerning agape and eros, that is, love, have been one of the central themes in the history of Christian ideas. Such issues consist of a vast range of systems of problems, and it is a Herculean task to gain a complete view of the complex and diverse development of the ideas involved. However, we cannot gain a fundamental understanding if we do not embark on this journey of contemplation. In this class, we will look for themes that will serve as a starting point for taking a step, albeit very small, toward such boundless systems of problems, with the aim of making it an opportunity for those learning together to share their ideas and become companions in the journey of contemplation.
おおむねA6に準ずるが、その発展的な内容に入る。
テキストを読解して他者の思想を正確に理解しようとする態度が求められる。
また、他者の考え方を理解することによって、自己理解を振り返る態度を養うことが求められる。
そのために、グループディスカッション及び授業関係提出課題の相互レヴューを行う。
それによって自分自身の考えを他者に伝え、また、他者の考えをきき、協同的に理解を深め合う態度を養うことが求められる。
そのために、教室内では、グループディスカッションで自分自身の考えを積極的に他者に伝えることが前提となるほか、授業課題で各自が提出する文章は、基本的にすべて大学学習支援Webシステムの所定の範囲内で、記名式で相互閲覧可能とすることになる。
こうしたことを事前に承知したうえで受講することが求められる。
基本的に、受講者は、各自でそれらのテキストを読解し、自ら学んだ内容を、グループディスカッションで共有しつつ、相互に学び合うことが求められる。
受講者の状況によって講読テキスト箇所や進度が調整される。
You are expected to be willing to read through texts and accurately understand others’ ideas.
You are also expected to develop an attitude of reflecting on your self-understanding through understanding others’ ideas.
To this end, we will hold group discussions and peer review sessions for class-related assignments.
Based on such activities, you are expected to develop an attitude whereby you convey your own thoughts to others, listen to others’ ideas, and deepen mutual understanding of a cooperative manner.
Therefore, in the class, it is essential that you actively convey your ideas to others in group discussions. Furthermore, all assignment papers that you submit will basically be made identifiable and viewable to others within the predetermined scope of the university’s learning assistance web system.
You should be aware of these before registering for the course.
Basically, you are expected to read texts independently and share what you have learned with others in group discussions so as to promote mutual learning.
Sections of the texts to be read in the class and the pace of reading will be adjusted according to the situation of students.
1 | ガイダンス(演習A6からの確認) |
2 | イントロダクション |
3 | テキスト1について検討 |
4 | 講読 |
5 | 討議 |
6 | テキスト2について検討 |
7 | 講読 |
8 | 討議 |
9 | テキスト3について検討 |
10 | 講読 |
11 | 討議 |
12 | テキスト4について検討 |
13 | 講読 |
14 | 討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
映像資料、特別活動。 |
予習復習については授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前事後学習(40%) 現場での実践(30%) 最終報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos I | Peeters | 2006 | 9789042911659 |
2 | 金子晴勇 | 『キリスト教思想史の諸時代 別巻2 アウグスティヌスの『三位一体論』 を読む』 | ヨベル社 | 2023 | 9784909871497 |
3 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos II | Peeters | 2006 | 9789042911666 |
4 | 金子晴勇 | 『キリスト教思想史の諸時代 別巻1 アウグスティヌスの霊性思想』 | ヨベル社 | 2023 | 9784909871480 |
5 | リーゼンフーバー | 『中世哲学の射程』 | 平凡社 | 2024 | 9784582769623 |
その他 (Others) | |||||
購入は各自の判断による。このほか授業内で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ruusbroec | Opera omnia IV | Brepols | 2002 | 9782503040417 |
2 | Ruusbroec | Opera omnia V | Brepols | 2006 | 9782503040516 |
3 | Meister Eckhart | Meister Eckhart, The Latin Works: «Sermones et Lectiones super Ecclesiastici». Sermons and Lectures on Jesus Sirach | Peeters | 2022 | 9789042940512 |
4 | Abram M., Bernhardt S., Fournier G., Nemes B.J. | Mystik unterwegs | Peeters | 2022 | 9789042949485 |
5 | Ruusbroec | Opera omnia VI | Brepols | 2006 | 9782503040615 |
6 | Di Segni D. | Moses Maimonides, Dux neutrorum vel dubiorum, pars I | Peeters | 2019 | 9789042940901 |
7 | Michel Henry | Christi Worte: Eine Phänomenologie der Sprache und Offenbarung | Alber | 2010 | 9783495483961 |
その他 (Others) | |||||
そのほか授業内で指示する。 |
授業内容は科目設定上、春学期の演習A6と連携する。