日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC139/AC139AC139 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・5213/Thu.4・5213 Thu.4・5213 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AC139 |
Students will enhance their ability to comprehend early modern historical materials, and will engage in practical research on their own research themes.
Students will continue to read historical materials in order to further train the ability to comprehend historical materials cultivated in the second year. Through careful reading of literature related to their research themes, students will narrow down their issues and search for materials of use in their graduation theses. Students should organize the content of such literature and historical materials, construct hypotheses, give reports, and deepen their research themes. Essentially, students will proceed by combining content from the following three activities:
I) Perform group reading of early modern historical materials and examine the content
II) Examine prior research and important literature
III) Report on and examine the current state of research and analysis of historical materials, for each half-credit
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
近世史料の読解能力を高めるとともに、自らの研究テーマについて実践的な研究をすすめる。
Students will enhance their ability to comprehend early modern historical materials, and will engage in practical research on their own research themes.
2年次で培った史料読解能力をさらに鍛えるべく、史料の講読を継続する。また各自の研究テーマに関わる文献の精読によって論点を絞り込み、卒論に利用する資料を探していく。こうした文献や史料の内容を整理し、仮設を組み立てて報告し、各自の研究テーマを深めていくこととしたい。基本的には
Ⅰ 近世の史料を輪読して内容を検討する
Ⅱ 先行研究や重要な文献を検討する
Ⅲ 個人やグループ単位で史料分析や研究の現状を報告して討論する
この3つの内容を適宜組み合わせてすすめる。
Students will continue to read historical materials in order to further train the ability to comprehend historical materials cultivated in the second year. Through careful reading of literature related to their research themes, students will narrow down their issues and search for materials of use in their graduation theses. Students should organize the content of such literature and historical materials, construct hypotheses, give reports, and deepen their research themes. Essentially, students will proceed by combining content from the following three activities:
I) Perform group reading of early modern historical materials and examine the content
II) Examine prior research and important literature
III) Report on and examine the current state of research and analysis of historical materials, for each half-credit
1 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(1) |
2 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(2) |
3 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(3) |
4 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(4) |
5 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(5) |
6 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(6) |
7 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(7) |
8 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(8) |
9 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(9) |
10 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(10) |
11 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(11) |
12 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(12) |
13 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(13) |
14 | 史料の読解もしくは参加者の研究報告および討論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
史料や文献は必ず事前に読み込み、わからない語句を調べるなど十全な予習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および参加態度(50%) 報告(複数回)内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
資料館や博物館、文書館などを見学したり、フィールド調査や巡検などを行う場合がある。またゼミ合宿を行う場合もある。