日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC151/AC151AC151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
研究手法を学ぶ:中東(西アジア)地域研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・9301/Mon.3・9301 Mon.3・9301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AC151 |
This course aims to acquire the academic skills necessary to study the history, politics, society, religion, and culture of the Middle East and the Islamic world. Students will be able to read existing research and give presentations on their own and will be able to write the BA thesis. They will also acquire the ability to listen to the presentations of other students and ask constructive advice and questions.
In this course, students will select and collect multiple reference materials on themes of interest to each student regarding the history, politics, society, religion, and culture of the Middle East and the Islamic world (Class 1-3).
Then, students will read in rotation according to their interests (Class 4-8).
Finally, students (2 or 3 people) will be assigned to present their research questions and report on the background of the questions based on multiple previous studies. Alternatively, summarize the content of one paper or book and critically analyze the previous studies (Class 9-14).
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
このコースは、中東・イスラーム世界の歴史、政治、社会、宗教、文化を研究するために必須なアカデミック・スキルを習得することを目標とします。既存研究の読解や、プレゼンテーション等を自ら実践し、卒論などの論文形式の文章を執筆できるようになるとともに、他の受講生の発表を聞いて、建設的な助言・質問をする力の習得も目指します。
This course aims to acquire the academic skills necessary to study the history, politics, society, religion, and culture of the Middle East and the Islamic world. Students will be able to read existing research and give presentations on their own and will be able to write the BA thesis. They will also acquire the ability to listen to the presentations of other students and ask constructive advice and questions.
中東・イスラーム世界の歴史、政治、社会、宗教、文化に関して、各自が興味・関心をもつテーマに関する複数の参考文献を収集します(第1回から第3回)。
第4回から第8回は、受講者の関心に合わせて輪読を行います。
次に、第9回から第14回は、各回の報告者(2名もしくは3名)を決め、自らのリサーチ・クエスチョンを発表し、その背景について複数の先行研究をふまえて報告する、もしくは、先行研究の中で特に重要であると考えられる論文・書籍1点の内容について紹介した上で、適切に批評することを受講者それぞれが実践します。
In this course, students will select and collect multiple reference materials on themes of interest to each student regarding the history, politics, society, religion, and culture of the Middle East and the Islamic world (Class 1-3).
Then, students will read in rotation according to their interests (Class 4-8).
Finally, students (2 or 3 people) will be assigned to present their research questions and report on the background of the questions based on multiple previous studies. Alternatively, summarize the content of one paper or book and critically analyze the previous studies (Class 9-14).
1 | ガイダンス:本演習の目的と概要の説明。受講者の関心事項について各自報告する。 |
2 | アカデミック・スキル①:研究を行うために必要な様々なツール(オンラインのデータベース等を含む)の利用方法を習得する。 受講者の関心を確認しつつ、第4週~第8週にかけて輪読する書籍を選定する。 |
3 | アカデミック・スキル②:各自の興味・関心に基づき、リサーチ・クエスチョンに繋がるテーマを絞るための文献調査の方法、読解方法などを学ぶ。 輪読の各週の担当者を決定する。 |
4 | 輪読① |
5 | 輪読② |
6 | 輪読③ |
7 | 輪読④ |
8 | 輪読⑤ |
9 | フィードバックの手順についての説明を行ったのち、担当者が報告を行う(質疑応答込で1人30分)。 |
10 | 担当者が報告を行う(質疑応答込で1人30分)。 |
11 | 担当者が報告を行う(質疑応答込で1人30分)。 |
12 | 担当者が報告を行う(質疑応答込で1人30分)。 |
13 | 担当者が報告を行う(質疑応答込で1人30分)。全体の総括を行う。 |
14 | 「Master of Writing」を参照しながら、最終レポート作成に関する注意点の説明を行う(報告予備日)。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず、次回の演習で扱う文献を予習した上で授業に臨むこと。報告後の全体討議で得た助言や質問等を参考にして、最終レポートをまとめること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内プレゼンテーション(1回目:25%、2回目:25%)(50%) 発表者に対する助言・質問および全体討議への貢献度(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None