日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC334/AC334AC334 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中世国家と民衆 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1・5223/Fri.1・5223 Fri.1・5223 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AC334 |
This course aims to offer you an opportunity to (1) understand the variety of regional societies of Japan, (2) acquire basic knowledge of the relationship of lives and Buddhism in local societies by focusing on medieval Hokuriku region, (3) learn the perspectives for understanding premodern Japan through the research overseas.
In this course you will study the history of medieval Japan, a period when the power of state was distributed and religion played an extremely important role. This course investigates the history of Hokuriku region by focusing on Buddhism and the influence of state power. The first half of the course overviews the Hokuriku region through perspectives of politics, economy, and Buddhism. The second half provides you the opportunity to read the various historical sources related to the first half. You also have the opportunity to explore the characteristics of premodern local society of Japan through reading the research of western and Chinese academia with guidance in Japanese.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・日本列島の地域的多様性について理解を深める。
・北陸地域を事例に、地方社会に生きた人々にとっての仏教の意味合いについて知識を身に付ける。
・海外の研究における日本前近代の地方社会の特徴について理解する。
This course aims to offer you an opportunity to (1) understand the variety of regional societies of Japan, (2) acquire basic knowledge of the relationship of lives and Buddhism in local societies by focusing on medieval Hokuriku region, (3) learn the perspectives for understanding premodern Japan through the research overseas.
日本の中世は、分権的で宗教の時代と呼ばれている。国家的権力と宗教は日本列島の各地域においても異なる様相を見せている。本講義は北陸地域(主として若狭、越前、加賀)をフィールドとして、国家的権力と関連付けながら、仏教と地方社会の人々の関係史を明らかにする。講義の前半(第7回まで)は、政治・経済・仏教を視点に北陸地域を通時的に見る。講義の後半(第8回から)は、地方史叙述の根拠となる資/史料をトピックごとに取り上げる。また、関連する海外の研究も紹介し、日本史のドメスティックな部分を国際的な文脈の中で位置づける。
In this course you will study the history of medieval Japan, a period when the power of state was distributed and religion played an extremely important role. This course investigates the history of Hokuriku region by focusing on Buddhism and the influence of state power. The first half of the course overviews the Hokuriku region through perspectives of politics, economy, and Buddhism. The second half provides you the opportunity to read the various historical sources related to the first half. You also have the opportunity to explore the characteristics of premodern local society of Japan through reading the research of western and Chinese academia with guidance in Japanese.
1 | ガイダンス/Introduction |
2 | 院政・鎌倉期の北陸地域史/Hokuriku region in Insei and Kamakura period |
3 | 南北朝期の北陸地域史/Hokuriku region in Nanbokuchō period |
4 | 室町期の北陸地域史(1):政治と経済/Hokuriku region in Muromachi period (1): politics and economy |
5 | 室町期の北陸地域史(2):仏教/Hokuriku region in Muromachi period (2): Buddhism |
6 | 戦国期の北陸地域史(1):政治と経済/Hokuriku region in the period of the warring states (1): politics and economy |
7 | 戦国期の北陸地域史(2):仏教/Hokuriku region in the period of the warring states (2): Buddhism |
8 | 地方の人々が残したもの:文献史料(1)/Historical sources in the local society: written documents (1) |
9 | 地方の人々が残したもの:文献史料(2)/Historical sources in the local society: written documents (2) |
10 | 地方の人々が残したもの:モノの資料/Historical sources in the local society: materials |
11 | 地方の人々が残したもの:場/Historical sources in the local society: spaces |
12 | 英語圏と中国語圏の研究から日本前近代の地方社会の特徴を探る(1)/The characteristics of premodern local society of Japan: reading the research of western and Chinese academia (1) |
13 | 英語圏と中国語圏の研究から日本前近代の地方社会の特徴を探る(2)/The characteristics of premodern local society of Japan: reading the research of western and Chinese academia (2) |
14 | 総括/Conclusion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については授業内で適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 黄 霄龍 | 『中世の地方社会と仏教寺院』 | 吉川弘文館 | 2024 | 9784642029827 |
授業は講義形式で行い、毎回レジュメを配布し、パワーポイントで関連資料の提示を行いながら行う。また、毎回リアクションペーパーを配布し、学生の回答・質問について、必要なものは次回教員がフィードバックを行う。
This course will be given in lectures by using handouts and PowerPoints. Students will be asked to submit their reaction papers each week. I will provide feedback on their papers when necessary in the next week.