日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC354/AC354AC354 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
史料学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5・8303/Thu.5・8303 Thu.5・8303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AC354 |
Various historical materials are used when researching history. In recent years, there has been significant progress in research that deals not only with written historical materials, but also with non-written historical materials such as physical materials, paintings, videos, and even landscapes. However, history books remain one of the most important historical sources in historical studies. This lecture focuses on historical books as historical materials, and aims to help students learn how to approach historical books by understanding their origins and historical background.
In order to understand history books as historical materials, it is necessary to pay attention to how they were created, how they were read, and how they were passed down to the present day. Issues include the purpose of compilation, the compilation process, the original text, and the lineage of manuscripts. In this class, we will consider this issue with a particular focus on the Nihon Shoki. At the same time, we will also discuss related issues, allowing you to understand from multiple perspectives how history books should be treated as historical materials.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
歴史を研究する際には様々な史料が用いられる。近年では文字史料のみならず、物質資料や絵画・映像、さらには景観など非文字史料を扱った研究も大きく進展している。しかし、歴史書が歴史学において最も重要な史料のひとつであることに変わりはない。この講義では史料としての歴史書に注目し、その成り立ちや歴史的背景を理解することで歴史書に対する向き合い方を修得することを目指す。
Various historical materials are used when researching history. In recent years, there has been significant progress in research that deals not only with written historical materials, but also with non-written historical materials such as physical materials, paintings, videos, and even landscapes. However, history books remain one of the most important historical sources in historical studies. This lecture focuses on historical books as historical materials, and aims to help students learn how to approach historical books by understanding their origins and historical background.
歴史書を史料として理解するためには、歴史書がどのようにして作られ、いかに読まれ、そして現在まで伝来したかということに目を配る必要がある。それは、編纂目的、編纂過程、原本、写本系統などの課題として挙げられる。この授業では特に『日本書紀』に注目してこの問題を考える。それとともに関連する論点も取り上げ、歴史書を史料としていかに扱うべきか、多角的に理解できるようにする。
In order to understand history books as historical materials, it is necessary to pay attention to how they were created, how they were read, and how they were passed down to the present day. Issues include the purpose of compilation, the compilation process, the original text, and the lineage of manuscripts. In this class, we will consider this issue with a particular focus on the Nihon Shoki. At the same time, we will also discuss related issues, allowing you to understand from multiple perspectives how history books should be treated as historical materials.
1 | ガイダンス |
2 | 歴史と記録 |
3 | 歴史叙述と時間 |
4 | 歴史意識の始まり |
5 | 帝紀・旧事 |
6 | 『日本書紀』の写本 |
7 | 『日本書紀』の編纂 |
8 | 『日本書紀』の原史料 |
9 | 『古事記』と『日本書紀』 |
10 | 出土文字資料と『日本書紀』 |
11 | 『日本書紀』講書 |
12 | 『日本書紀』以後 |
13 | 中世以降の『日本書紀』 |
14 | 試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後にその内容についてふりかえり、理解を深めること。その他の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(25%) 授業内課題(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤慶太ほか | 『日本書紀の誕生』 | 八木書店 | 2018 | 9784840622257 |
2 | 関根淳 | 『日本古代史書研究』 | 八木書店 | 2022 | |
3 | 遠藤慶太 | 『東アジアの日本書紀』 | 吉川弘文館 | 2018 |