日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE011/AE011AE011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「教育」とは何か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・7201/Wed.1・7201 Wed.1・7201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU1710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE011 |
Students will become skilled in the basic academic literacy required for university, and carry out specialized learning from the diverse academic discipline of education.
(1) Students will understand the significance of intellectual life: Each student will introduce their diverse education experiences and how they became interested in education among his/her colleagues. Students will understand the significance of learning in university, and develop an interest in issues that affect their future.
(2) Students will acquire the skills of reading literature and summarizing: Students will read various literature prepared by the instructor, and will gain the ability to summarize even long papers.
(3) Developing active discussion skills: University is different from high school, and in-class discussions have great importance. Students should not be mere bystanders, but will actively speak out. They will gain the ability to respond to others’ opinions.
(4) Students will acquire the ability to compose a basic report: they will learn methods for writing a report based on a theme from the literature.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
大学生に必要とされる基本的な学術リテラシーを身に着つけ,教育について多様な学問領域から専門的に学ぶ。
Students will become skilled in the basic academic literacy required for university, and carry out specialized learning from the diverse academic discipline of education.
(1)大学での知的生活の意義の理解:学生各自の多様な教育体験と教育への関心を紹介しあい,大学で学ぶ意義を理解し,自分の将来に向けての問題関心を醸成する。
(2)文献読解と要約の仕方の獲得:教員の用意したさまざまな文献を読解し,長めの論文でも要約できる力をつける。
(3)活発にディスカッションする力の養成:大学では高校までと異なり,クラス内でのディスカッションが大きな意味を持つ。傍観者にならず,積極的に発言し,他者の意見に応答する力をつける。
(4)基本的なレポートの作成方法の獲得:文献をテーマとしたレポートを作成する方法を獲得する。
(1) Students will understand the significance of intellectual life: Each student will introduce their diverse education experiences and how they became interested in education among his/her colleagues. Students will understand the significance of learning in university, and develop an interest in issues that affect their future.
(2) Students will acquire the skills of reading literature and summarizing: Students will read various literature prepared by the instructor, and will gain the ability to summarize even long papers.
(3) Developing active discussion skills: University is different from high school, and in-class discussions have great importance. Students should not be mere bystanders, but will actively speak out. They will gain the ability to respond to others’ opinions.
(4) Students will acquire the ability to compose a basic report: they will learn methods for writing a report based on a theme from the literature.
1 | イントロダクションと自己紹介 |
2 | イントロダクションと自己紹介 |
3 | 文献検討とレポート作成指導 |
4 | 文献検討とレポート作成指導 |
5 | 文献検討とレポート作成指導 |
6 | 文献検討とレポート作成指導 |
7 | 文献検討とレポート作成指導 |
8 | 文献検討とレポート作成指導 |
9 | 文献検討とレポート作成指導 |
10 | 文献検討とレポート作成指導 |
11 | 文献検討とレポート作成指導 |
12 | 文献検討とレポート作成指導 |
13 | 文献検討とレポート作成指導 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前文献学習とレポート作成準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業活動(討論への参加など)(60%) |
備考 (Notes) | ||
授業内討論のため出席が重視される。欠席3回で履修放棄として扱われる。遅刻は2回で1回の欠席としてカウントされる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストについては,各演習開始後授業内で指示する。 |
学期末に最終レポート(3000字以上)作成が課される。このレポートを提出しない場合には履修放棄として扱われる。