日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE225/AE225AE225 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観察社会学の視点から |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5・4341/Fri.5・4341 Fri.5・4341 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE225 |
Students will learn the basics of qualitative research such as conversation analysis and be able to try it for themselves. The class goal is for students to immerse in the data and enjoy themselves while becoming capable of carrying out research.
(1) The specific procedures will be shared with students gradually in small steps.
(2) Students will choose specific tiny topics and carry out actual research through group work.
(3) The class will constantly provide students with as many opportunities as possible to reflect on their relationships to the assumed readers and research subjects regarding the social and ethical aspects of the research.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
会話分析などの質的研究の基本を身につけ、実際に着手することができるようになること
データに浸り、堪能しながら、研究を進めていくことができるようになること
Students will learn the basics of qualitative research such as conversation analysis and be able to try it for themselves. The class goal is for students to immerse in the data and enjoy themselves while becoming capable of carrying out research.
(1)調査の具体的手順をスモールステップでシェアする
(2)実際に具体的な課題を決めて、小規模な調査を実施する
(3)調査の営みの社会的/倫理的側面について、「想定読者」との関係や「調査対象」との関係を視野にいれた取り組みにするため、リフレクションの機会を取り入れる
(1) The specific procedures will be shared with students gradually in small steps.
(2) Students will choose specific tiny topics and carry out actual research through group work.
(3) The class will constantly provide students with as many opportunities as possible to reflect on their relationships to the assumed readers and research subjects regarding the social and ethical aspects of the research.
1 | イントロダクション |
2 | 観察社会学という視点 |
3 | 会話分析の基本的考え方 |
4 | 教室における相互行為分析 |
5 | 教育におけるビデオ・エスノグラフィー |
6 | トランスクリプトを作成してみる |
7 | 具体的分析について(その1):調査の査課題を設定する |
8 | 具体的分析について(その2):データから離れない課題設定 |
9 | データと対話できているか(その1) |
10 | データと対話できているか(その2) |
11 | データに浸入しているか(その1) |
12 | データに浸入しているか(その2) |
13 | 成果発表に向けて(その1) |
14 | 成果発表に向けて(その2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中盤以降、グループワークが基本となるため、課題に即して細かな連絡調整および内容に関わる議論を進めてもらいたい。ワークの進捗状況を報告するワークシートは一人ひとりが記入するが、調査は、グループ単位で進めていく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業ごとのリアクショペーパー(60%) 成果発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | David Francis & Stephen Hester | 『エスノメソドロジーへの招待』 | ナカニシヤ出版 | 2014 | 9784779508295 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田・水川・岡田 | 『ワードマップ エスノメソドロジー』 | 新曜社 | 2007 | |
その他 (Others) | |||||
その他必要に応じて紹介する |