日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE313/AE313AE313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
表現行為と人間 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・DB01/Tue.4・DB01 Tue.4・DB01 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE313 |
Through applied theater, we will examine expression and the human being. In theater, expressing and receiving expression are inseparable. Expressing oneself in order to convey something and accepting the expression of others who are trying to convey something are the basis of human communication. Through trials of various acts of expression, we will deepen self-understanding and consider relationships with others, the nature and meaning of collaboration, and interaction with the environment.
Applied Theatre reconsiders the inherent functions of theater and expands its role in society. In particular, it focuses on the educational, restorative, and regenerative functions of theater, devising practical techniques that are accessible to all and actually applying them to a variety of fields. A typical example is the theater game. Theater games are devised so that everyone can express their feelings and thoughts without excessive tension. While actually experiencing theater games and other such activities in the workshop, we will discuss the possibilities of expressive acts and the conditions that make them possible.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
応用演劇を通して表現と人間について考察する。演劇において、表現することと表現を受け止めることは不可分です。自ら何かを伝えようと表現することと、何かを伝えようとする他者の表現を受容することは、人間のコミュニケーションの基本です。、さまざまな表現行為へのトライアルを通じて、自己についての理解を深め、他者との関係、および共同のあり方とその意味、さらに環境との相互作用を考察することを目指す。
Through applied theater, we will examine expression and the human being. In theater, expressing and receiving expression are inseparable. Expressing oneself in order to convey something and accepting the expression of others who are trying to convey something are the basis of human communication. Through trials of various acts of expression, we will deepen self-understanding and consider relationships with others, the nature and meaning of collaboration, and interaction with the environment.
応用演劇は、演劇が本来有している機能を再考し、社会における役割を拡張している。演劇が本来持っている教育的機能や、回復、再生などの機能に再び注目し、誰もがアクセスできる表現方法としての演劇の実践と研究を蓄積している。その代表的な方法が、シアターゲームである。シアターゲームは、誰もが過度な緊張をすることなく、自分の気持ちや考えを表現できるように工夫されている。ワークショップでシアターゲームなどを実際に経験しながら、表現行為の可能性とそれを可能にする条件について議論する。
Applied Theatre reconsiders the inherent functions of theater and expands its role in society. In particular, it focuses on the educational, restorative, and regenerative functions of theater, devising practical techniques that are accessible to all and actually applying them to a variety of fields. A typical example is the theater game. Theater games are devised so that everyone can express their feelings and thoughts without excessive tension. While actually experiencing theater games and other such activities in the workshop, we will discuss the possibilities of expressive acts and the conditions that make them possible.
1 | オリエンテーション |
2 | 安心できる関係性の入口ー導入のためのシアターゲーム |
3 | 視覚を遮断してみるーブラインド・ゲームのシリーズ |
4 | 音を聞く、音を表すーサウンドスケープの試み |
5 | 障害のある人との表現活動を考える |
6 | 物語を表してみる1 |
7 | 物語を表してみる2 |
8 | 矯正教育と表現活動 |
9 | 聞き書きの試み1 |
10 | 聞き書きの試み2 |
11 | イメージ・シアターー被抑圧者の演劇1 |
12 | フォーラムシアターを作るー被抑圧者の演劇2 |
13 | フォーラム・シアターを試みるー被抑圧者の演劇3 |
14 | 表現行為のさまざまな可能性を考察する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業毎に、感じたこと、思ったこと、考えたことを記述し、リアクションペーパーを提出する。それらを次の授業までにふりかえる。
学外のフィールワークを提案することがあります。可能な限り、参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献等は授業時にアナウンスし、必要に応じてプリントで配布する予定 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に、必要に応じて紹介します。 |
実習を伴うため、動きやすい服装、靴で参加してください。教室の関係で、上履きも持参してください。