日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE317/AE317AE317 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
芸術創造性の認知心理学/ーSTEAM教育における諸問題/Art and creativity seminar/ Issues Focusing on STEAM Education/ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・5502/Tue.3・5502 Tue.3・5502 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE317 |
In Issues in Contemporary Education 2, we will deepen our understanding of current educational issues centered on the creative process in artistic activities from the perspective of cognitive psychology. In particular, the current state of artistic creation in higher education and around the world, particularly the challenges of STEAM education in various countries (educational systems, educational content, relationship with various subjects, educational methods, etc.) will be objectively examined and discussed from the perspective of critical thinking.
In recent years, it has been noted that understanding through the arts as STEAM education promotes learning in diverse fields. STEAM is an educational concept that combines five acronyms: Science、Technology、Engineering、Art、Mathematics. This class will approach understanding the process of artistic activity by discussing how the mechanism of artistic creativity functions in STEAM education and opens up educational possibilities.
In the first half of the class, through lectures, literature review, exercises, and discussions, the creative process in artistic activities will be examined from the methods and perspectives of cognitive science. In particular, specific exercises will be conducted on the approaches from the level of perception and cognition involved in creative activities. In the latter half of the course, discussion will be based on presentations of research based on each student's own interests and concerns. Preliminary research, preparation of materials, presentation, and discussion will be the evaluation criteria. In class, students' active participation and comments will be evaluated, and when writing assignment reports, students will be asked to analyze the research from their own perspectives.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業では、芸術活動における創造プロセスを中心とした課題に対する理解をより深めると共に、認知科学・認知心理学の観点から、高等教育における芸術創造に関わる課題と世界の現状について、特に各国のSTEAM教育に関わる諸問題(教育制度、教育内容、各教科目との関連、教授方法など)を客観的に考察する。
In Issues in Contemporary Education 2, we will deepen our understanding of current educational issues centered on the creative process in artistic activities from the perspective of cognitive psychology. In particular, the current state of artistic creation in higher education and around the world, particularly the challenges of STEAM education in various countries (educational systems, educational content, relationship with various subjects, educational methods, etc.) will be objectively examined and discussed from the perspective of critical thinking.
近年STEAM教育として芸術を通じた理解が多様な領域の学びを推進することが指摘されている。STEAMとは、Science(科学)、Technology(技術)、Engineering(工学・ものづくり)、Art(芸術・リベラルアーツ)、Mathematics(数学)の5つの単語の頭文字を組み合わせた教育概念である。本授業ではSTEAM教育の中で芸術の創造性のメカニズムがいかに作用し、教育の可能性を開いていくのかを議論しながら、創造活動のプロセスの内実に迫るものである。授業前半では、講義、文献レビュー、演習、ディスカッションを通じて芸術活動における創造プロセスを認知科学の手法や観点から考察する。特に創造活動に関わる思考と身体のレベルからのアブローチについては具体的な演習を盛り込む。後半では、受講生各自の興味や関心に基づいて、受講生の研究発表をもとにディスカッションを行う。調査内容の事前リサーチ、資料の作成、プレゼンテーション、ディスカッションが評価基準となる。授業では学生の積極的参加・発言が評価の対象となり、課題レポート作成においても、独自の観点による調査分析が求められる。
In recent years, it has been noted that understanding through the arts as STEAM education promotes learning in diverse fields. STEAM is an educational concept that combines five acronyms: Science、Technology、Engineering、Art、Mathematics. This class will approach understanding the process of artistic activity by discussing how the mechanism of artistic creativity functions in STEAM education and opens up educational possibilities.
In the first half of the class, through lectures, literature review, exercises, and discussions, the creative process in artistic activities will be examined from the methods and perspectives of cognitive science. In particular, specific exercises will be conducted on the approaches from the level of perception and cognition involved in creative activities. In the latter half of the course, discussion will be based on presentations of research based on each student's own interests and concerns. Preliminary research, preparation of materials, presentation, and discussion will be the evaluation criteria. In class, students' active participation and comments will be evaluated, and when writing assignment reports, students will be asked to analyze the research from their own perspectives.
1 | オリエンテーション: 全体概要 創造活動に関する認知科学の手法 |
2 | 概論1:芸術創造性の認知科学の背景 近代における心理学・モダンアート・技術・社会的事象の概観 |
3 | 概論2:芸術創造性の認知科学の背景 現代における心理学・認知科学・コンテンポラリーアート・技術・社会的事象の概観 |
4 | 演習1:創作演習 身体を通じた芸術活動 (個人ワーク、ペアワーク、ディスカッション) |
5 | 論文レビュー1: 芸術創作に関する論文(思考と身体のアプローチ) 論文レビューとディスカッション |
6 | 論文レビュー2: 芸術創作に関する論文(思考と身体のアプローチ) 論文レビューとディスカッション |
7 | 論文レビュー3: STEAM教育に関する論文 論文レビューとディスカッション |
8 | 論文レビュー4: STEAM教育に関する論文 論文レビューとディスカッション |
9 | 調査研究課題解説 |
10 | 調査研究1: STEAM教育に関する教育制度、教育内容、各教科目との関連、教授方法など |
11 | 調査研究2: STEAM教育に関する教育制度、教育内容、各教科目との関連、教授方法など |
12 | 調査研究3: STEAM教育に関する教育制度、教育内容、各教科目との関連、教授方法など |
13 | 発表: 調査研究の発表とディスカッション |
14 | 総括: 調査研究の課題と総括(フィードバックを含む) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習として授業で指定されるエクササイズを行い、その結果を毎回オンラインで記録する。
調査課題では企画内容によって授業時間外の作業が生じる。
実証的なレポート作成のために各種データの整理や記録、参考文献の検索などが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への積極的な参加(30%) 調査研究及び発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hal Foster, Rosalind E. Krauss, Yve‐Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit | 『ART SINCE 1900: 図鑑 1900年以後の芸術』 | 東京書籍 | 2019 | 9784487810352 |
2 | Kayoko Komatsu, Kikuko Takagi, Hiroaki Ishiguro, & Takeshi Okada | Arts-based methods in education research in Japan | BRILL | 2022 | 9004514139 |
3 | ロナルド・A.フィンケ (著), トーマス・B.ウォード (著), 小橋 康章 (翻訳) | 『創造的認知』 | 森北出版 | 2014 | 9784627251199 |
4 | ヤング吉原麻里子・木島里江 | 『世界を変えるSTEAM人材』 | 朝日新聞出版 | 2019 | 4022950048 |
履修にあたり芸術創作の経験は特に必要はない。
授業の記録を残すにあたり、Slackを利用する。また調査研究および発表にはPCを使用する。
演習における「創作」とは、技術を特に必要としない描画などの方法を指す。
授業計画は履修者数や教室状況などにより変更が生じることがある。
演習を含む授業の性質上,受講希望者が多い場合は,何らかの形で人数制限をする可能性がある。
調査研究には学生が自発的に目的に沿ったフィールドワークを調査に盛り込む可能性がある。