日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF185/AF185AF185 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1・X301/Sat.1・X301 Sat.1・X301, 土2・X301/Sat.2・X301, Sat.2・X301 |
単位/ CreditCredit |
55 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU4740 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AF185 |
Along with deepening their understanding of schools, the situations surrounding them and children, through education practice, students will also take the first steps toward developing proficiency as teachers through classes that develop their abilities. Also, students will ultimately judge their suitability for becoming teachers.
The teaching practicum is comprised of three parts: prior instruction, teacher practicum on-site at schools and follow-up instruction.
In the prior instruction, students will meet with the instructing teacher in charge, have a specific lecture relating to practicum preparation and various points of caution, as well as attending a lecture from a current teacher. Students will have four weeks of teaching practicum on-site at a school, and the university instructor in charge will observe and evaluate their classes. In the follow-up instruction, students will reflect on the practicum, and through discussing education problems, each student’s practicum experience will be addressed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
教育実践を通して,学校とそれを取り巻く状況や児童への理解を深めるとともに,授業づくりの体験的学習を通して,教師としての力量形成の第一歩とする。また教職への適性を最終的に見定める。
Along with deepening their understanding of schools, the situations surrounding them and children, through education practice, students will also take the first steps toward developing proficiency as teachers through classes that develop their abilities. Also, students will ultimately judge their suitability for becoming teachers.
教育実習は,事前指導,学校現場での教育実習,事後指導の3つから成り立つ。
事前指導では,指導担当教員との打合わせ,実習への心構えや諸注意に関する具体的な講義,現職教員による講話を予定している。学校現場での教育実習は4週間とし,大学の担当教員は小学校に出向いて授業を参観,講評するなどを行う。事後指導では,実習の振り返りと,教育問題についての講話を通して,各自の実習体験を対象化できるようにする。
The teaching practicum is comprised of three parts: prior instruction, teacher practicum on-site at schools and follow-up instruction.
In the prior instruction, students will meet with the instructing teacher in charge, have a specific lecture relating to practicum preparation and various points of caution, as well as attending a lecture from a current teacher. Students will have four weeks of teaching practicum on-site at a school, and the university instructor in charge will observe and evaluate their classes. In the follow-up instruction, students will reflect on the practicum, and through discussing education problems, each student’s practicum experience will be addressed.
1 | 第1回事前指導-手続きの説明,実習担当教員との打合わせ |
2 | 事前指導 |
3 | 第2回事前指導-実習の意義と位置づけ,児童理解・指導法などに関する講義 |
4 | 第3回事前指導-現職教員による講話 |
5 | 春学期教育実習 |
6 | 春学期教育実習 |
7 | 春学期教育実習 |
8 | 春学期教育実習 |
9 | 春学期事後指導 |
10 | 秋学期教育実習 |
11 | 秋学期教育実習 |
12 | 秋学期教育実習 |
13 | 秋学期教育実習 |
14 | 秋学期事後指導 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外に指導を受けたり,近隣の学校訪問をしたりすることがある。
テキストをよく読んで理解しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
実習レポート(40%) 各学校での教育実習の取り組み(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
『初等教育実習必携』『教育実習の記録』(大学から配布する) |
1.3年次から既に事前指導が始まるのでそれらの授業にも必ず出席すること。
2.事前事後指導,教育実習共に通常の授業以上の時間を必要とする。