日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL353/AL353AL353 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・7202/Fri.3・7202 Fri.3・7202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART2413 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AL353 |
・To be able to read and understand the main points of German texts.
・To be able to understand the content of German texts in detail and to extract and organize the necessary information using a dictionary.
・To acquire the grammatical skills, vocabulary, and knowledge of the culture and society of the German-speaking region necessary to read and understand German texts.
Students develop their German reading skills by reading texts in German about the latest developments in Germany, Austria, and Switzerland. At the same time, students will acquire the necessary cultural and social background knowledge for reading German texts.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・ドイツ語の文献を読んで大筋の内容を把握することができるようになります。
・辞書を引きながら、ドイツ語の文章の内容を詳しく理解し、必要な情報を抽出・整理することができるようになります。
・ドイツ語の文章を読み解くために必要となる文法能力、語彙、ドイツ語圏の文化・社会に関する知識を身につけます。
・To be able to read and understand the main points of German texts.
・To be able to understand the content of German texts in detail and to extract and organize the necessary information using a dictionary.
・To acquire the grammatical skills, vocabulary, and knowledge of the culture and society of the German-speaking region necessary to read and understand German texts.
ドイツ・オーストリア・スイスの最新事情を扱ったドイツ語のテキストを読み、「読むこと」に関するドイツ語能力を養います。同時に、ドイツ語の文章を読むうえで必要な文化・社会に関する背景知識を身につけます。
Students develop their German reading skills by reading texts in German about the latest developments in Germany, Austria, and Switzerland. At the same time, students will acquire the necessary cultural and social background knowledge for reading German texts.
1 | ガイダンス |
2 | Die Salzburger Festspiele - eine Veranstaltung für jedermann ? |
3 | Aus „Hartz-IV“ wird „Bürgergeld“ |
4 | Nach der Corona-Pandemie - Schulen kämpfen immer noch |
5 | Waschmaschinen in der Küche - Warum? |
6 | Verspätung der Züge - ein Ärgernis für alle |
7 | Die Schweizer Schokolade |
8 | Die „Letzte Generation“ - Kleben für das Klima |
9 | Baustelle Kindergarten: Personalmangel und Überlastung |
10 | 9 Euro für einen Döner? - Inflation in Deutschland |
11 | Krebs - der schleichende Feind |
12 | 予備日(教科書の進度に応じて教科書・または教科書外のテキストを読む) |
13 | 予備日(教科書の進度に応じて教科書・または教科書外のテキストを読む) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に、各課の文章を読み、練習問題および課題に取り組んでおくこと。
その他の課題については、授業内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や課題(50%) 筆記による課題(30%) 毎回の授業における音読(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Diana Beier-Taguchi・田中雅敏 | 『DACH・トピックス10 2024年度版』 | 朝日出版 | 2024 | 9784255254746 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中尾悠爾・平尾浩三・朝倉功 | 『必携 ドイツ文法総まとめ』 | 白水社 | 2003 | 9784560004920 |
その他 (Others) | |||||
授業内で指示。 |
進度は受講者のレベルに応じて調整します。