日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM025/AM025AM025 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ教養小説探訪 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・9205/Tue.3・9205 Tue.3・9205 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM025 |
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their English reading skill and think about the significance of Bildungsroman in America.
Literary works, classified as Bildungsroman or coming-of-age story, have still attracted a large number of readers all over the world, especially in America. In this course, we will consider the cultural and social significance of such works in a nation of people fascinated by the realization of the American dream "from Rags to Riches" through a close reading of Horatio Alger's Ragged Dick (1867).
At the same time, we will analyze the literary text with paying attention to the themes, structure, style, motifs and rhetoric.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文学作品の精読を通して、英文読解力の向上を図るとともに、アメリカにおける教養小説の意義について考える。
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their English reading skill and think about the significance of Bildungsroman in America.
洋の東西を問わず、教養小説(あるいは成長物語)は、いまなお多くの読者を惹きつけてやまない。とりわけ、アメリカにおいて、「ぼろ着から富へ」という〈アメリカン・ドリーム〉と密接につながる教養小説は、絶大な人気を誇ってきたように思われる。しかしながら、アメリカにおける教養小説の文化的/社会的意義とは、一体いかなるものだったのか。本講では、アメリカ文学を代表するホレイショー・アルジャー(1832-99)の教養小説『ぼろ着のディック』(1867)の精読を通して、そのような問題について考えてみたい。
同時に、文学テクストの主題、構成、文体、モチーフ、修辞法等に注目し、作品を分析する力も養いたい。
Literary works, classified as Bildungsroman or coming-of-age story, have still attracted a large number of readers all over the world, especially in America. In this course, we will consider the cultural and social significance of such works in a nation of people fascinated by the realization of the American dream "from Rags to Riches" through a close reading of Horatio Alger's Ragged Dick (1867).
At the same time, we will analyze the literary text with paying attention to the themes, structure, style, motifs and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(1) |
3 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(2) |
4 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(3) |
5 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(4) |
6 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(5) |
7 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(6) |
8 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(7) |
9 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(8) |
10 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(9) |
11 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(10) |
12 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(11) |
13 | Horatio Alger, Ragged Dick を読む(12) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に辞書を使いながら作品を精読して授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由がない限り、全回出席を必須とする。