日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM111/AM111AM111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
J. D. Salingerを読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・5215/Mon.2・5215 Mon.2・5215 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM111 |
This course will foster students’ ability to create summaries, show them how to craft logical opinions, and teach them techniques for performing close readings of American literature. In addition to improving students’ English ability, this course will also provide them with knowledge of American literature and culture.
In J. D. Salinger's The Catcher in the Rye (1951), the narrator, Holden Caulfield, expresses a stronger admiration for F. Scott Fitzgerald over Ernest Hemingway. This seminar will closely explore the representative works of both Salinger and Fitzgerald to uncover the common traits they share.
Throughout the spring semester, we will engage in a comprehensive analysis of The Catcher in the Rye. While acquiring foundational knowledge about American history and culture from the Modernist period to the post-World War II era, we will also focus on various linguistic devices, appreciating the work from diverse perspectives. Additionally, we plan to commence the semester by watching the film Rebel in the Rye (2017), providing further insights into Salinger's creative process.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
英語で書かれた文学作品を精読する技術と、要約する能力、論理的に自らの意見や考えをアウトプットできる能力を養う。英語力の向上を目指すと同時に、アメリカ文学・文化に関する幅広い知識を身につける。
This course will foster students’ ability to create summaries, show them how to craft logical opinions, and teach them techniques for performing close readings of American literature. In addition to improving students’ English ability, this course will also provide them with knowledge of American literature and culture.
J. D. サリンジャーの代表作The Catcher in the Rye (1951) のなかで、語り手ホールデン・コールフィールドは、アーネスト・ヘミングウェイよりもF・スコット・フィッツジェラルドを評価しています。そこで本演習では、サリンジャー、フィッツジェラルド両作家に共通する資質を探るべく、それぞれの代表作を精読します。
春学期はThe Catcher in the Rye を扱います。モダニズムの時期から第二次対戦後のアメリカ史や文化についての基本的な知識を押さえつつ、様々な言語的工夫にも注意して多角的に作品を味わいます。また、サリンジャーについては、映画『ライ麦畑の反逆児 ひとりぼっちのサリンジャー』(2017)を学期の最初に鑑賞する予定です。
In J. D. Salinger's The Catcher in the Rye (1951), the narrator, Holden Caulfield, expresses a stronger admiration for F. Scott Fitzgerald over Ernest Hemingway. This seminar will closely explore the representative works of both Salinger and Fitzgerald to uncover the common traits they share.
Throughout the spring semester, we will engage in a comprehensive analysis of The Catcher in the Rye. While acquiring foundational knowledge about American history and culture from the Modernist period to the post-World War II era, we will also focus on various linguistic devices, appreciating the work from diverse perspectives. Additionally, we plan to commence the semester by watching the film Rebel in the Rye (2017), providing further insights into Salinger's creative process.
1 | イントロダクション、授業内容の説明 |
2 | 映画 Rebel in the Rye (2017)(『ライ麦畑の反逆児 ひとりぼっちのサリンジャー』(2019)) |
3 | The Catcher in the Rye 1 (ch.1-2) |
4 | The Catcher in the Rye 2 (ch.3-5) |
5 | The Catcher in the Rye 3 (ch.6-8) |
6 | The Catcher in the Rye 4 (ch.9-10) |
7 | The Catcher in the Rye 5 (ch.11-13) |
8 | The Catcher in the Rye 6 (ch.14-16) |
9 | The Catcher in the Rye 7 (ch.17-18) |
10 | The Catcher in the Rye 8 (ch19-21) |
11 | The Catcher in the Rye 9 (ch.22-24) |
12 | The Catcher in the Rye 10 (ch.25-26) |
13 | 全体のまとめ、レポート中間報告 |
14 | *期末レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・指定された範囲を原文で予習してくること。
・発表担当以外の受講者は毎回作品を読んだ際に生じた疑問点や感想を少なくとも3つ箇条書きにして用意し、クラスでのディスカッションに参加することが求められる。
・授業後に、受講者全員にリアクションペーパーの提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(30%) ディスカッションへの積極的参加・リアクション・ペーパーの内容(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
演習形式なので、毎回の出席と十分な予習が前提となります。発表者の責任は重大ですが、その他の学生も授業内での積極的なディスカッションへの参加が要求されます。 4回以上の欠席者は言うまでもなく、出席をしていても、予習をしてこない、あるいは著しくやる気のない学生には単位を認定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | J. D. Salinger | The Catcher in the Rye | Penguin | 2010 | 0241950430 |
その他 (Others) | |||||
教科書については、授業開始までに、各自必ず、丸善キャンパスショップ立教大学池袋店かamazon等で購入しておくこと。 ページ数を合わせたいので、できる限り、指定したPenguin版を購入してください。( Kindle版は不可。) また、翻訳でもよいので、あらかじめ作品を一読しておくことをおすすめします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、講義内で共有します。 |
受講者の人数によって詳細を決めますが、毎回数人ずつのグループに担当を割り当て、各回のリーディングの内容を要約し、考察を書いたものをプリントで配布していただきます。担当者はしっかりとテクストを精読し、疑問点、留意点をまとめたプリントを用意すること。それを踏まえて、全員でディスカッションをし、テクストに対する理解をクラス全員で共有します。