日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM309/AM309AM309 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ散文1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・5223/Tue.2・5223 Tue.2・5223 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM309 |
The objectives of this course are (1) to provide students with basic knowledge of popular literary genres in 18th and 19th century America, (2) to understand cultural, historical, political backgrounds of the genres, and (3) to interpret some representative texts of each genre and thus enhance students’ skills to read literary works.
A literary genre is an outgrowth of changes and developments of a society. For examples, encounters with the others produced captivity narratives, slave narratives offered an important testimony in the controversy over slavery, and biographies of great men and women were used to establish a national identity. In the class, the instructor will lecture on the literary genres and their representative texts, and their historical, cultural, and political backgrounds through original texts and visual aids.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業は、(1)18、19世紀のアメリカの主要な文学ジャンルについての基礎的な知識を身につけ、(2)そのジャンルを生み出した歴史的、文化的、政治的背景を理解しつつ、(3) 各ジャンルの代表的な作品を解釈することを通して文学作品を読む力を養うことを目的とする。
The objectives of this course are (1) to provide students with basic knowledge of popular literary genres in 18th and 19th century America, (2) to understand cultural, historical, political backgrounds of the genres, and (3) to interpret some representative texts of each genre and thus enhance students’ skills to read literary works.
文学ジャンルは社会の変化や発展の産物である。例えば、他者との遭遇が捕囚物語を生み出し、奴隷体験記が奴隷制をめぐる議論に重要な証言をもたらし、偉人伝は国家のアイデンティティーを確立するために用いられた。授業では、原文と映像資料を用いて、文学ジャンルと主要な作品、それらの歴史的、文化的、政治的背景を解説する。
A literary genre is an outgrowth of changes and developments of a society. For examples, encounters with the others produced captivity narratives, slave narratives offered an important testimony in the controversy over slavery, and biographies of great men and women were used to establish a national identity. In the class, the instructor will lecture on the literary genres and their representative texts, and their historical, cultural, and political backgrounds through original texts and visual aids.
1 | イントロダクション |
2 | 捕囚物語(1) Mary Rowlandson’s The Sovereignty and Goodness of God, Nathaniel Hawthorne’s The Scarlet Letter |
3 | 捕囚物語(2) Royall Tyler’s The Algerine Captive, Herman Melville’s Typee |
4 | 感傷小説・家庭小説(1) Susan Warner’s The Wide, Wide, World |
5 | 感傷小説・家庭小説(2) Herman Melville’s Pierre |
6 | 感傷小説・家庭小説(3) Harriet Beecher Stowe’s Uncle Tom’s Cabin |
7 | 中間テスト |
8 | 奴隷体験記(1) Frederick Douglass’s autobiographies |
9 | 奴隷体験記(2)Harriet Jacobs’s Incidents in the Life of a Slave Girl |
10 | 漂流譚 Herman Melville’s Moby-Dick, 河田小龍『漂巽紀畧』 |
11 | 偉人伝 American National Biographies, Herman Melville’s “Bartleby, the Scrivener” and Israel Potter |
12 | 南北戦争ロマンス Louisa May Alcott’s Behind a Mask and “My Contraband” |
13 | 推理小説 Short Stories of Edgar Allan Poe |
14 | 最終テスト、授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
翻訳や抜粋でもいいので、授業で扱う作品をできるだけたくさん読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクション・シート(30%) 中間テスト(30%) 最終テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業時に紹介。 |
大学入試程度の英語力が必要な授業です。