日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM315/AM315AM315 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文学批評・理論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・X305/Thu.2・X305 Thu.2・X305 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM315 |
This course is designed to rethink British modernist literature from the perspective of 'affect' theory- one of the fashionable themes in recent literary studies. This perspective works to foreground the fascinating differences and similarities between literature as a verbal art and painting as a visual art. Students are trained and encouraged to discuss literature from this kind of new perspective.
The discussion in this course will be based on the American Marxist theorist Fredric Jameson's argument on realism, which allows for new and insightful reinterpretations of what can be called 'painterly moments' in literary texts. From this point of departure, the course will reinterpret the British art critic Roger Fry's idea of 'post-impressionism', while at the same time reading modernist texts by Virginia Woolf, Katherine Mansfield and Joseph Conrad. Sigmund Freud's psychoanalysis will also be discussed. It is possible to point out British psychical research and the gold standard as historical contexts for these modernist problematics of 'affect'. At the same time, the modernist significance of materialism in these historical contexts will also be considered. The aim of the course is thus to provide a new historical perspective from which to rethink modernist art and literature.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文学研究において注目を集めている「情動 (Affect)」理論という視点から英国モダニズム文学を再考します。その議論において、言語芸術である文学と視覚芸術である絵画との差異と同一性が浮上してきます。このような観点から、新たな人文学の可能性を探究します。受講生が、文学研究に関して、これまでにない斬新な視野から議論をできるように訓練をします。
This course is designed to rethink British modernist literature from the perspective of 'affect' theory- one of the fashionable themes in recent literary studies. This perspective works to foreground the fascinating differences and similarities between literature as a verbal art and painting as a visual art. Students are trained and encouraged to discuss literature from this kind of new perspective.
この講義が準拠する情動理論は米国のマルクス主義理論家であるFredric Jamesonのリアリズム論であるが、この議論は文学テクストにおける「絵画的瞬間」に関して新たな解釈を可能にするものである。これを出発点にして、英国モダニズム期の美術批評家であるRoger Fryのいわゆる「ポスト印象主義(Post-Impressionism)」理論を再解釈しながら、同時代の作家たちであるVirginia Woolf、Katherine Mansfield、Joseph Conradなどのテクストを扱う。また、Sigmund Freudの精神分析にもこの文脈で言及する。情動をめぐるこれらの論点の背後には、英国の心霊学研究(psychical reserach)あるいは金本位制などの歴史的文脈があり、それについても考察をする。それと同時に、唯物論に関するモダニズム的な意義についてもこの文脈で議論をする。このように、本講義は、モダニズム芸術に関して新たな視点を獲得することを目的とする。
The discussion in this course will be based on the American Marxist theorist Fredric Jameson's argument on realism, which allows for new and insightful reinterpretations of what can be called 'painterly moments' in literary texts. From this point of departure, the course will reinterpret the British art critic Roger Fry's idea of 'post-impressionism', while at the same time reading modernist texts by Virginia Woolf, Katherine Mansfield and Joseph Conrad. Sigmund Freud's psychoanalysis will also be discussed. It is possible to point out British psychical research and the gold standard as historical contexts for these modernist problematics of 'affect'. At the same time, the modernist significance of materialism in these historical contexts will also be considered. The aim of the course is thus to provide a new historical perspective from which to rethink modernist art and literature.
1 | 導入(PPTを使用した担当者による講義形式) |
2 | 情動的唯物論 1:Jamesonの情動理論(PPTを使用した担当者による講義形式、および受講者からのreaction paperの回収) |
3 | 情動的唯物論 2:Freudの精神分析(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
4 | 情動的唯物論 3: Fryの絵画理論(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
5 | 情動的唯物論 4:FryとWoolfの間テクスト性(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
6 | 情動と静物画的瞬間1:Mansfield(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
7 | 情動と静物画的瞬間 2:Mansfield(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
8 | 情動と静物画的瞬間 3:Conrad(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
9 | 情動と静物画的瞬間 4:Conrad(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
10 | 情動と静物画的瞬間 5:Woolf(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
11 | 情動と静物画的瞬間 6:Woolf(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
12 | 精神分析と情動再論(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
13 | 物質性と情動(PPTを使用した担当者による講義形式、前回回収したreaction paperへのコメント、および受講者からのreaction paperの回収) |
14 | 筆記テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
reaction paper |
授業外の指導については、電子メールを使用した質問などが可能。また授業後の質問も歓迎する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
reaction paper(30%) クラスでの議論への貢献度(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤不比人 | 『情動とモダニティ 英米文学/精神分析/批評理論』 | 彩流社 | 2017 | |
その他 (Others) | |||||
遠藤不比人「情動論的唯物論 モダニズムにおける霊的なものの系譜」『現代思想』(特集:感情史)2013年12月号 |
当該分野への主体的関心、知的好奇心
特になし