日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM317/AM317AM317 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英米演劇1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・5122/Wed.4・5122 Wed.4・5122 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM317 |
1 Teach students how to interpret the meaning of specific lines and scenes from courtroom drama while reading the scripts in both English and Japanese.
2 Enable students to consider what interpretations theater producers and film directors drew from the text based on what is being shown to the audience during specific scenes when viewing theater productions or film adaptations of courtroom drama.
The theme of this course is “Reading British and American Courtroom Drama and its Film Adaptations. ” The purpose of this course is to examine the courtroom drama and film adaptation in Britain and the United States. Attention should be paid to how the trial is being dramaized. Through the first semester, students who are completely unfamiliar with drama will gain a new perspective on drama and how to interpret it (drama literacy) by focusing on drama characters and plot patterns. At the beginning of each lecture, students will watch the film adaptations of each courtroom drama to deepen their perspectives on film (film literacy). In this course I will deal with five courtroom dramas: Agatha Christie's Witness for the Prosecution (1953), Reginald Rose's Twelve Angry Men (1955), Koki Mitani's Twelve Gentle Japanese(1990), a Japanese appropriation of Twelve Angry Men, Aaron Sorkin's A Few Good Men (1989) and David Hare’s Denial. I will give a lecture on each play by comparing the original and its film adapatation. After each lecture, I will upload the handouts of each lecture at Canvas LMS.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1 英米の法廷劇の映画化のDVDを観ながら、その原作を英語と日本語訳で読み、比較検討することで、作品の理解を深められる。
2 映画を観たときに、映画監督もしくは演出家や撮影監督がどのように映像の文法や上演のパターンを踏まえて、映像を構成しているか、そしてそこにどのように監督や演出家の演出意図が反映されているか考えることができる。
1 Teach students how to interpret the meaning of specific lines and scenes from courtroom drama while reading the scripts in both English and Japanese.
2 Enable students to consider what interpretations theater producers and film directors drew from the text based on what is being shown to the audience during specific scenes when viewing theater productions or film adaptations of courtroom drama.
テーマ「英米の法廷劇とその映像化を読む」
この授業の目的は、 英米の演劇と映画化について考察することですが、前期の講義では、20世紀において英米で上演された法廷劇とその映画化を取り上げながら、それぞれの作品がどのように裁判をドラマ化しているかに注目します。一学期の受講を通じて、演劇にまったく馴染みのない学生諸君でも、演劇の登場人物やプロットのパターンへの注目を通じて、演劇の新たな見方や解釈の方法(ドラマ・リテラシー)が身に付くようになるはずです。
それから、毎回の講義の冒頭では、毎回異なる映画について紹介する時間を設け、学生諸君の映画の見方(フィルム・リテラシー)を深めたいと思っています。
この講義では、時代の異なる4本の法廷劇――アガサ・クリスティの『検察側の証人』(1953年)、レジナルド・ローズの『十二人の怒れる男』(1955年)、三谷幸喜が『十二人の怒れる男』にオマージュを捧げながら執筆した『12人の優しい日本人』(1990年)、アーロン・ソーキンの『ア・フュー・グッドメン』(1989年)――を取り上げ、原作と映画化とを比較検討することで講義します。基本的には、まず映画化や上演のDVDを観た上で、原作と比較しながら講義します。
授業の形式は講義形式です。上演や映画化のヴィデオやDVDがあるものは映像を観てもらった上で、講義を行います。この講義では,毎回の講義の資料のファイルを「Canvas LMS」を通じて配信します。
The theme of this course is “Reading British and American Courtroom Drama and its Film Adaptations. ” The purpose of this course is to examine the courtroom drama and film adaptation in Britain and the United States. Attention should be paid to how the trial is being dramaized. Through the first semester, students who are completely unfamiliar with drama will gain a new perspective on drama and how to interpret it (drama literacy) by focusing on drama characters and plot patterns. At the beginning of each lecture, students will watch the film adaptations of each courtroom drama to deepen their perspectives on film (film literacy). In this course I will deal with five courtroom dramas: Agatha Christie's Witness for the Prosecution (1953), Reginald Rose's Twelve Angry Men (1955), Koki Mitani's Twelve Gentle Japanese(1990), a Japanese appropriation of Twelve Angry Men, Aaron Sorkin's A Few Good Men (1989) and David Hare’s Denial. I will give a lecture on each play by comparing the original and its film adapatation. After each lecture, I will upload the handouts of each lecture at Canvas LMS.
1 | イントロダクション――テレビ・ドラマに見られる法廷劇の特徴 |
2 | ビリー・ワイルダー監督映画『情婦』(『検察側の証人』の映画化、1957年)鑑賞――弁護士ウィルフリッド卿の表象の特徴と物語のミステリー的要素 |
3 | アガサ・クリスティの『検察側の証人』講義1――パフォーマンスの場としての法廷 |
4 | アガサ・クリスティの『検察側の証人』講義2――悪女の証言の効果 |
5 | シドニー・ルメット監督映画『十二人の怒れる男』鑑賞――ヘンリー・フォンダというスターのイメージの利用と陪審員同士のディベートを捉えた映像上の工夫 |
6 | レジナルド・ローズの『十二人の怒れる男』講義1――陪審員の構成の意味 |
7 | レジナルド・ローズの『十二人の怒れる男』講義2――この戯曲のタイトルの意味 |
8 | 三谷幸喜演出による『12人の優しい日本人』上演版鑑賞――12人の陪審員のキャラクターの差異化 |
9 | ロブ・ライナー監督映画の『ア・フュー・グッドメン』鑑賞1――グアンタナモ米海軍基地という空間の表象とジェセップ大佐に扮するジャック・ニコルソンの演技の工夫 |
10 | アーロン・ソーキンの『ア・フュー・グッドメン』講義1――この作品のタイトルの意味 |
11 | アーロン・ソーキンの『ア・フュー・グッドメン』講義2――ソーキン作品の『ソーシャル・ネットワーク』との比較 |
12 | ミック・ジャクソン監督映画の『否定と肯定』鑑賞――イギリスとアメリカの裁判制度の差異 |
13 | ミック・ジャクソン監督映画の『否定と肯定』講義――歴史修正主義との戦い |
14 | ミック・ジャクソン監督映画の『否定と肯定』講義――ホロコースト否定慧遠に対する反証 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては、映画鑑賞と並行して原作を読んで、その特徴を把握しておくことが求められます。
復習としては、Canvas LMSにアップロードした講義資料に基づいて、映画が原作の場面や台詞をどのように異なる演出をしているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席およびリスポンス・ペーパーの評価(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。就職活動やその他の理由による欠席にはいっさい考慮しません。 毎回講義終了後にリスポンス・シートを提出して貰って、それによって平常点の評価を行います。すべての項目が書かれていなかったり、規定字数を満たしていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、平常点を減点します。 |
なし/None
英米の演劇と映画に対する興味関心が求められます。日本映画しか観ない人には履修は薦めません。
資料の配付、課題の提出には「Canvas LMS」を使用するので、授業時にはPCの持参が望ましいです。