日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM320/AM320AM320 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
児童文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・8202/Mon.4・8202 Mon.4・8202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM320 |
This course aims to develop students' understandings of US-Japan cultural differences and various issues of globalization of American culture.
In this course, we will discuss the ways in which Mark Twain, one of the representative American authors, has been perceived in Japan for more than a century since Meiji era. Twain's literature is in a way an embodiment of American culture, and in particular his introduction of the American issues of race, space, and vernacular languages made it difficult for many Japanese to understand the essence of his literature. As a result, Twain's literature was sometimes distorted and even rejected in accordance with the norms of contemporary Japanese society. In this course, to understand the "Japanization" of Mark Twain, we will closely examine Japanese society and popular culture, particularly the US-Japan cultural relationships and the literary traditions of Japanese juvenile literature of the time.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日米文学・文化の相違について、マーク・トウェインの日本受容を検討することで理解する。同時に今日のアメリカ文化のグローバリゼーションについて考える際のヒントや視点を提供したい。
This course aims to develop students' understandings of US-Japan cultural differences and various issues of globalization of American culture.
明治以降今日まで、日本人がいかなる紆余曲折を経ながらアメリカの国民的作家マーク・トウェインを受容してきたか検討する。トウェイン文学は、アメリカに特徴的な広大な空間、アメリカが抱えてきた人種の問題、アメリカ独特の言葉や言い回しなど、背景となるアメリカ文化と密接につながっている。従って、アメリカと文化様式や伝統を異にする日本人にとっては、作品のエッセンスを十分に理解することが難しかった。その結果、日本人にとって受け入れやすい側面のみが強調されたり、日本人が理解しやすいよう内容を改変するといったことが頻繁に行われた。そういった、日本人によるトウェイン文学の削除や強調、改変をみていくことは、即ち日米の文学や文化の伝統や特徴の相違そのものを検討していくことに他ならない。従って、本講義では、特に日本の文学や文化の伝統、さらに同時代の日本の社会状況や大衆文化などに目を配りつつ、日本版のトウェイン作品が同時代の文化・社会状況をいかに反映しているのか、原作との比較を交えながら検討していく。そうすることで、同時に、日米文学・文化の相違や、日本の児童文学・文化の功罪をも考えていく。
In this course, we will discuss the ways in which Mark Twain, one of the representative American authors, has been perceived in Japan for more than a century since Meiji era. Twain's literature is in a way an embodiment of American culture, and in particular his introduction of the American issues of race, space, and vernacular languages made it difficult for many Japanese to understand the essence of his literature. As a result, Twain's literature was sometimes distorted and even rejected in accordance with the norms of contemporary Japanese society. In this course, to understand the "Japanization" of Mark Twain, we will closely examine Japanese society and popular culture, particularly the US-Japan cultural relationships and the literary traditions of Japanese juvenile literature of the time.
1 | オリエンテーション(本講義の目的と概要) |
2 | 日本人とトウェイン(序)-マーク・トウェイン文学の概要紹介 |
3 | 明治期の日本とマークトウェイン(1)-日本初のトウェイン翻訳と山縣五十雄 |
4 | 明治期の日本とマークトウェイン(2)-明治期の日本版『王子と乞食』について |
5 | 佐々木邦訳『ハック・フィン』における語りの軽視と感傷性の強調 |
6 | 佐々木邦訳『ハック・フィン』における批判精神の弱体化とアイロニーの消滅 |
7 | 大正期児童文学とトウェイン(1)-鈴木三重吉の「乞食の王子」を中心に |
8 | 大正期児童文学とトウェイン(2)-千葉省三の『童話』を中心に |
9 | 戦時下の日本におけるトウェイン-大仏次郎の日本版『王子と乞食』を中心に |
10 | アメリカの占領と日本児童文学-『トム・ソーヤ』と『ハック・フィン』の検閲とお上品化 |
11 | 戦災孤児とアメリカ化の問題-民主化のヒーローとしての『ハック・フィン』 |
12 | 戦後日本の教科書におけるトウェイン-日米の国語教科書における『ハック・フィン』他 |
13 | アニメ版『ハック・フィン』と『トム・ソーヤ』、1980年代まで |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指示した資料は読了した上で授業に出席すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業コメント(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石原 剛 | 『マーク・トウェインと日本―変貌するアメリカの象徴』 | 彩流社 | 2008年 |