日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM337/AM337AM337 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ文化1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・5125/Tue.2・5125 Tue.2・5125 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM337 |
This course explores the literary contributions of American women writers from the 19th century to the early 20th century. It will provide an overview of the literary movements, themes and styles of the period, while focusing on the works of female authors, who have been historically marginalized in the canon of American literature.
This course will focus on the female authors of the American Renaissance period, who have often been overlooked in traditional literary history. These writers, including Maria Cummins, Harriet Beecher Stowe, and Susan Warner, were "rediscovered" during the 1970s and 80s through the work of feminist literary scholars. The course will explore these authors in the context of American literary history, with an emphasis on understanding the perspectives and experiences of women during this time period, as well as the broader issues of gender and race that are present in their works.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義は、文学研究を通じて、世界の文化の多様性や異文化コミュニケーションの現状や課題を理解することを目的とする。本講義では特に文化の多様性に着目し、植民地時代から19世紀にかけてのアメリカ文学を人種やジェンダーの視点をもって考察するための、文学史的な知識を身につけることを目標とする。
This course explores the literary contributions of American women writers from the 19th century to the early 20th century. It will provide an overview of the literary movements, themes and styles of the period, while focusing on the works of female authors, who have been historically marginalized in the canon of American literature.
ホーソーン,エマソン,メルヴィルらなど,男性作家によるアメリカ文学の正典(キャノン)とみなされる作品が出版された19世紀は,同時に女性作家が,売り上げ的には男性作家をしのぐほどに,華々しく活躍した時代でもあった。本講義は、植民地時代から始まり、18世紀末のアメリカ独立期、第一派フェミニズム運動の勃興期である19世紀半ばを経て、20世紀初頭の女性参政権運動の時期までを、アメリカ女性史をふまえながら概観する。扱う作家はメアリ・ホワイト・ローランドソン、スザンナ・ローソン、キャサリン・マリア・セジウィック、リディア・マリア・チャイルド、スーザン・ウォーナー、ファニー・ファーン、ハリエット・ビーチャー・ストウ、ルイザ・メイ・オルコット、シャーロット・パーキンス・ギルマンなどを予定している。なお、当授業を受講する学生には、立教大学の国際交流ラウンジやインターネット上のSNS・掲示板等を利用した双方向的な異文化理解を実践する。
This course will focus on the female authors of the American Renaissance period, who have often been overlooked in traditional literary history. These writers, including Maria Cummins, Harriet Beecher Stowe, and Susan Warner, were "rediscovered" during the 1970s and 80s through the work of feminist literary scholars. The course will explore these authors in the context of American literary history, with an emphasis on understanding the perspectives and experiences of women during this time period, as well as the broader issues of gender and race that are present in their works.
1 | 講義の説明および異文化交流の体験的理解についての導入 |
2 | ポカホンタス神話 |
3 | 捕囚体験記とネイティヴ・アメリカン表象(メアリ・ホワイト・ローランドソン) |
4 | 煽情小説というジャンルとアメリカ国家(スザンナ・ローソン) |
5 | ネイティヴ・アメリカンと歴史小説(キャサリン・マリア・セジウィック、リディア・マリア・チャイルド) |
6 | 孤児と移動の物語(スーザン・ウォーナー、マリア・カミンズ) |
7 | 所感宣言と第一波フェミニズム運動(マーガレット・フラー、エリザベス・スタントン) |
8 | アメリカにおける奴隷制度と文学(ハリエット・ジェイコブズ) |
9 | 女性作家とペンネーム(ルイザ・メイ・オルコット) |
10 | 女性作家とスピリチュアリティ(エリザベス・フェルプス) |
11 | 「新しい女性」に向けて(ケイト・ショパン、イーディス・ウォートン) |
12 | 女性と西部開拓(ローラ・インガルス・ワイルダー) |
13 | ユートピア小説と大衆文化(シャーロット・パーキンス・ギルマン) |
14 | 異文化交流の体験的理解についての総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示した課題図書から一冊選び、学期末までに読了する。また、国際交流ラウンジやSNS・インターネットサイトなどを通じて文化の多様性と交流の意義を体験的に理解する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業内に指定した提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 巽孝之・宇沢美子編 | 『よくわかるアメリカ文化史』 | ミネルヴァ書房 | 2020 | 9784623088409 |
授業で使用する資料をダウンロードし閲覧ができるPCもしくはタブレット