日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM339/AM339AM339 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語圏文化1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・5223/Mon.3・5223 Mon.3・5223 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM339 |
To develop an understanding of the diversity of “English Culture” by learning about the society of New Zealand, which has historically changed from “Britain of the South” to “a Pacific country,” and the deeper layers of the country’s culture based on that of the indigenous Maori people.
This course introduces various aspects of the society and the culture of New Zealand with their history. While New Zealand is a popular destination for English training programs, it has two more official languages: Maori language, spoken by the indigenous Maori people, and NZ sign language. This point shows the awareness of the society toward social justice, but it also can be a vindication. Topics such as this are considered throughout the course. It is recommended that students taking this course also plan on registering for Lectures on Literature 40 English Culture 2.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「南海の英国」から「太平洋国家」へと変貌と遂げたニュージーランド社会の成り立ちや、先住民マオリの文化を基層とするその国民文化の深層を学び、「英語圏文化」の多様性に対する理解を深めます。
To develop an understanding of the diversity of “English Culture” by learning about the society of New Zealand, which has historically changed from “Britain of the South” to “a Pacific country,” and the deeper layers of the country’s culture based on that of the indigenous Maori people.
英語研修地先として人気が高いニュージーランドですが、この国には英語以外にもう2つの公用語があります。それは先住民マオリの言語、つまりマオリ語と手話です。これは、まさに現代ニュージーランド社会の社会正義に対する意識の高さを示すともいえますが、ある種のエクスキューズにもなっています。本授業では、こうしたニュージーランド社会や文化の成り立ちや諸相を明らかにしていきます。なお、本講義の履修生は「文学講義40 英語圏文化2」とあわせて履修することが望ましいです。
This course introduces various aspects of the society and the culture of New Zealand with their history. While New Zealand is a popular destination for English training programs, it has two more official languages: Maori language, spoken by the indigenous Maori people, and NZ sign language. This point shows the awareness of the society toward social justice, but it also can be a vindication. Topics such as this are considered throughout the course. It is recommended that students taking this course also plan on registering for Lectures on Literature 40 English Culture 2.
1 | イントロダクション ニュージーランドの国旗は? |
2 | 「白く長い雲のたなびく地」とポリネシア系先住民マオリ |
3 | マオリの伝統的な社会・文化概説 |
4 | キャプテン・クックの「到達」 |
5 | ニュージーランドの誕生とワイタンギ条約 |
6 | 先住民マオリの抵抗運動その1 マオリとキリスト教、千年王国運動 |
7 | 先住民マオリの抵抗運動その2 土地戦争、マオリ王 |
8 | ヨーロッパ系住民の社会 |
9 | 先住民族政策の変遷 |
10 | ワイタンギ審判所 |
11 | マオリ先住権復活運動 |
12 | マオリ文化復興運動 |
13 | 先住民/ヨーロッパ系住民/多様な移民たちのくにづくり |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義では関連する時事問題等について意見を述べてもらうので、普段からアンテナを高くするとともに、予習復習を怠らないようにしましょう。
配付資料や指示した参考文献等を熟読し、興味のあるテーマについては自分の頭で考え、自分の目で見、自分の足で調べる心構えをもって授業に臨みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
課題等の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 青柳まちこ編 | 『ニュージーランドを知るための63章』 | 明石書店 | 2008年 | 9784750328263 |
2 | 前川啓治・棚橋訓編 | 『講座世界の先住民族09 オセアニア』 | 明石書店 | 2005年 | 4750321877 |
3 | キース・シンクレア | 『ニュージーランド史』 | 評論社 | 1982年 | 4566056015 |
その他 (Others) | |||||
他の参考書は随時、提示します。 |