日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN231/AN231AN231 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日独比較文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・6203/Wed.4・6203 Wed.4・6203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AN231 |
Students will read and comprehend German original text sets. Students will improve their German reading/language skill to prepare for their graduation thesis. At the same time, they will acquire ability to reflect upon impacts of history and politics modern population’s lifestyles, thoughts, cultural phenomena and societies.
After the Fall of the the Berlin Wall and the reunion of East and West Germany, more than thirty years later, many of their stories have faded. But we are now faced with another conflicts and climate of division - in the age of pandemic and economic disparity nowadays - how could we now reflect "the history of the Berlin Wall" from the view of the contemporary Japanese Society?
Each lesson will advance based on presentations of selected students. Each time, selected students will create materials to be distributed, complete with translation, grammars, and notes of specified parts. They will make presentation based on these materials. After the presentations by these students, all students will discuss the text contents.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業全体でひとつづきになっているドイツ語の文章を読解します。卒論執筆に向けて必要なドイツ語運用能力のうち、読解の力をブラッシュアップするとともに、歴史や政治が、いかにして人々の生活や思考、文化や社会の形成に影響を与えるのか、それらを反省的に思考できる力の獲得を目指します。
Students will read and comprehend German original text sets. Students will improve their German reading/language skill to prepare for their graduation thesis. At the same time, they will acquire ability to reflect upon impacts of history and politics modern population’s lifestyles, thoughts, cultural phenomena and societies.
周知の通り、第二次世界大戦後に国土が東西に分断したドイツは「ベルリンの壁」という稀有な状況に遭遇しました。そして再統一後から30余年を経た今、かつて冷戦の最前線に立ったベルリンとドイツの歴史は、現在の日本に住む私たちにとっていかなる意味を持つのでしょうか。この授業では、ベルリンの壁の建立と崩壊に至るまでの経緯を、平易なドイツ語で振り返りながら、東西ドイツ戦後史の一端を学びます。
各回は輪読形式で進め、テクストの内容を参加者全員で検討します。
After the Fall of the the Berlin Wall and the reunion of East and West Germany, more than thirty years later, many of their stories have faded. But we are now faced with another conflicts and climate of division - in the age of pandemic and economic disparity nowadays - how could we now reflect "the history of the Berlin Wall" from the view of the contemporary Japanese Society?
Each lesson will advance based on presentations of selected students. Each time, selected students will create materials to be distributed, complete with translation, grammars, and notes of specified parts. They will make presentation based on these materials. After the presentations by these students, all students will discuss the text contents.
1 | オリエンテーション(授業の進め方についての説明、ドイツ戦後史の概観) |
2 | テクスト講読と内容の検討(1) |
3 | テクスト講読と内容の検討(2) |
4 | テクスト講読と内容の検討(3) |
5 | テクスト講読と内容の検討(4) |
6 | テクスト講読と内容の検討(5) |
7 | テクスト講読と内容の検討(6) |
8 | テクスト講読と内容の検討(7) |
9 | テクスト講読と内容の検討(8) |
10 | テクスト講読と内容の検討(9) |
11 | テクスト講読と内容の検討(10) |
12 | テクスト講読と内容の検討(11) |
13 | テクスト講読と内容の検討(12) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各回の授業時間外学習時間として、2時間以上(準備時間・復習時間各1時間以上)を標準とします。
・前回の授業で扱った日本語訳と文法についてしっかり見直しを行うとともに、次回部分を読んでくること。見直しや予習の際には音読練習も行ってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(担当箇所の分担)および授業への積極的な参加と貢献(30%) 予習および授業後の振り返り(課題提出)(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平井正・Wolfgang Brenn | Die Geschichte der Berliner Mauer. | 白水社 | 1991 | |
その他 (Others) | |||||
・初回授業開始までにテクストのデータを配布(Google Classroomにアップロード)します。 ・著者はどちらも、かつて立教大学文学部ドイツ文学科(現文学部文学科ドイツ文学専修)で教鞭をとっておられた先生(名誉教授および元教授)です。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河合信晴 | 『物語 東ドイツの歴史』 | 中央公論新社 | 2020 | 9784121026156 |
2 | 石田勇治 | 『図説 ドイツの歴史』 | 河出書房新社 | 2007 | 9784309761053 |
3 | 森井裕一 | 『ドイツの歴史を知るための50章』 | 明石書店 | 2016 | 9784750344133 |
その他 (Others) | |||||
・ドイツ帝国の成立からナチの政権奪取、第二次世界大戦での敗戦に至るまで、ドイツと欧州の19〜20世紀の歴史を、大まかでいいので予め復習しておきましょう。 ・上記の歴史と並行して、当時の日本とアジア〜ユーラシア大陸の国々(特に東南・東アジア諸国)の歴史を、やはり大まかでいいので知っておくと良いでしょう。 |
・学習用独和辞典
・1年次から使用している文法の教科書/中島悠爾平尾浩三、朝倉巧(著)『必携ドイツ文法総まとめ』(白水社、2003年)
以上の2点ないし3点は必携です。
・授業にはGoogle Classroomを利用します。
・原則として、授業の無断欠席や度重なる遅刻については、即時に評価の対象外となります。
・原則として正当な理由なく授業を3回以上欠席した人は、その時点で評価の対象外となります。