日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN252/AN252AN252 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
思想・評論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・7204/Mon.3・7204 Mon.3・7204 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AN252 |
By reading the following texts carefully, students will further master their German language skills. Students will work to understand problems of minority in the current German society.
Students will read the following texts in turn. Selected students will present important keywords found in these texts (events, people, terms etc.)
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
下記テキストの講読を通じて、ドイツ語力の定着をはかりつつ、現代ドイツ社会におけるマイノリティーの問題を理解することを目標とする。
By reading the following texts carefully, students will further master their German language skills. Students will work to understand problems of minority in the current German society.
下記テキストを輪読しながら、そこに出てくる重要なキーワード(出来事、人名、概念等)について、担当者による発表を随時行う。
Students will read the following texts in turn. Selected students will present important keywords found in these texts (events, people, terms etc.)
1 | オリエンテーション:授業の目標と進め方の説明/担当者の決定/テーマの説明と関連動画の視聴/209-210頁の精読 |
2 | 210-212頁を精読 |
3 | 212-214頁を精読 |
4 | 214-216頁を精読 |
5 | 216-218頁を精読 |
6 | 218-219頁を精読/中間のまとめ |
7 | 219-221頁を精読 |
8 | 221-223頁を精読 |
9 | 223-224頁を精読/関連動画の視聴とソングテクストの検討1 |
10 | 関連動画の視聴とソングテクストの検討2/224-225頁を精読 |
11 | 225-227頁の精読 |
12 | 227-229頁の精読 |
13 | 229-232頁を精読 |
14 | テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回ドイツ語のテキストを事前にしっかり読んで授業に臨むこと。担当者以外の参加者も、必ず全員が予習をしておくことが求められる。授業中は、ドイツ語の訳出を担当者以外にランダムにあてることもあるので、そのつもりで準備をすること。単に辞書を引くだけではなく、文法事項や分の構造など、自分で理解できるまでテクストを読みこんでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(割り振られた課題をきちんとこなしているか、授業中の議論・発表に積極的に参加しているか)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hadija Haruna-Oelker | Die Schönheit der Differenz: Miteinander anders denken | btb | 2003 | 3593373637 |
その他 (Others) | |||||
そのほかにラップのソングテクストも使用します。使用テクストはすべて配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は教場で指示します。 |
中級以上のドイツ語の読解能力が求められる。