日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS101/AS101AS101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
19世紀フランス社会の諸相 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・5210/Wed.2・5210 Wed.2・5210 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AS101 |
While reading Victor Hugo's "Les Miserables", we will consider the French society and culture of the nineteenth century after the French Revolution. At the same time, we will acquire discussion and presentation skills.
We will read "Les Miserables" chapter by chapter. Since this novel is a work like a 19th century French encyclopedia in itself, we will read while delving into one historical and cultural theme each time and at the same time paying attention to the rhetoric peculiar to literary works. We deal with a wide variety of subjects, from love, social issues such as revolution and poverty, to religion in the 19th century. Every time, everyone will read the designated chapter, listen to the student's presentation about it, and then discuss it with the teacher.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ヴィクトル・ユゴーの『レ・ミゼラブル』を読みながら、フランス革命後の十九世紀フランス社会および文化について考察する。同時に、ディスカッションや発表のスキルを身につける。
While reading Victor Hugo's "Les Miserables", we will consider the French society and culture of the nineteenth century after the French Revolution. At the same time, we will acquire discussion and presentation skills.
『レ・ミゼラブル』を章ごとに精読していきます。この小説はそれ自体が19世紀フランスの百科事典のような作品なので、毎回ひとつの歴史的・文化的テーマを掘り下げつつ読んでいくことになります。また同時に、文学作品固有のレトリックにも注意することにより、小説の読解の仕方を学びます。取り上げるテーマとしては、恋愛、革命や貧困といった社会的な問題、さらには19世紀における宗教まで多種多様な主題を扱う予定です。授業の進め方に関しては、最初に何回か導入の講義をした後は、章ごとに読み進めていきます。毎回、指定された章を全員が読んできて、それについての学生の発表を聞いた上で、教師をまじえて全員でディスカッションすることになります。『レ・ミゼラブル』は大長編なので、春学期は第3巻の途中まで読み終えたいと考えています。
We will read "Les Miserables" chapter by chapter. Since this novel is a work like a 19th century French encyclopedia in itself, we will read while delving into one historical and cultural theme each time and at the same time paying attention to the rhetoric peculiar to literary works. We deal with a wide variety of subjects, from love, social issues such as revolution and poverty, to religion in the 19th century. Every time, everyone will read the designated chapter, listen to the student's presentation about it, and then discuss it with the teacher.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(ヴィクトル・ユゴーとその時代) |
3 | 講義2(フランス革命と階級社会) |
4 | 講義3(19世紀の民衆文化) |
5 | 発表1 |
6 | 発表2 |
7 | 発表3 |
8 | 発表4 |
9 | 発表5 |
10 | 発表6 |
11 | 発表7 |
12 | 発表8 |
13 | 発表9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業開始までに可能な限り『レ・ミゼラブル』を読み進めておくこと。その後は折に触れて、課題を与えることになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第1巻 | 新潮文庫 | 1967 | 9784102117019 |
2 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第2巻 | 新潮文庫 | 1967 | 9784102117026 |
3 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第3巻 | 新潮文庫 | 1967 | 9784102117033 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鹿島茂 | 『「レ・ミゼラブル」百六景』 | 文春文庫 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に適宜指示します。 |
ゼミである以上、必ず全員に発表してもらう。その上で、学期末には発表をもとにレポートをまとめてもらうことになる。なお、受講生と相談して、できれば十九世紀フランスにかかわるオペラ、バレーなどの舞台芸術を観劇する機会を設けたいと考えている。