日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS305/AS305AS305 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
仏近・現代小説1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・A304/Mon.3・A304 Mon.3・A304 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AS305 |
Students will analyze 19th century culture and society in France by studying literatures, stage arts, and videos.
To understand 19th century France, it is critical to know 1789 French Revolution, which resulted in birth of modern civil society, and industrial revolution which brought consumer society across all Europe at about the same period, starting from England. These two revolutions riding on bandwagon of politics and economy were the powerhouse driving the turbulent 19th century in France. In this class, other than reading literatures, students will also analyze French society after the revolution by referring to bourgeoisie sub culture in this era, notably stage arts such as opera and ballet. Stratification disparities and inequality between men and women, which were behind the development of civil society during the rise of capitalism, are problems. Students will submit comment cards at the end of each class. Be aware that students will be considered absent if they fail to understand lesson contents. The following class planning is an approximate outline.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文学作品の読解,および舞台芸術,映像を通して,フランス19世紀の文化と社会を考察する。
Students will analyze 19th century culture and society in France by studying literatures, stage arts, and videos.
フランスの19世紀を理解する上で特に重要なのは,近代市民社会の誕生を画す1789年のフランス大革命と,ほぼ同時期にイギリスから始まり,本格的な消費社会をヨーロッパ全体にもたらした産業革命です。政治と経済にまたがるこの二つの「革命」が,フランス19世紀という動乱の時代を動かす原動力になっています。この授業では,文学作品の読解はもちろんのこと,この時代のブルジョワジーのサブ・カルチャーであったオペラやバレー等の舞台芸術(今年は主にバレエを扱う予定)を参照しながら,大革命以後のフランス社会について考察していきます。資本主義勃興期の市民社会の発展の陰にあった階層格差や男女間の不平等(なぜこの時代の男の主人公はみな「くず男!」なのか?)などが問題になります。毎回授業の最後にコメント・カードを提出してもらいますが、授業の内容をまったく理解していない場合は,欠席扱いとするので注意してください。なお、以下の授業計画はあくまでひとつの目安にすぎない。
To understand 19th century France, it is critical to know 1789 French Revolution, which resulted in birth of modern civil society, and industrial revolution which brought consumer society across all Europe at about the same period, starting from England. These two revolutions riding on bandwagon of politics and economy were the powerhouse driving the turbulent 19th century in France. In this class, other than reading literatures, students will also analyze French society after the revolution by referring to bourgeoisie sub culture in this era, notably stage arts such as opera and ballet. Stratification disparities and inequality between men and women, which were behind the development of civil society during the rise of capitalism, are problems. Students will submit comment cards at the end of each class. Be aware that students will be considered absent if they fail to understand lesson contents. The following class planning is an approximate outline.
1 | イントロダクション |
2 | 理性結婚と姦通 |
3 | 世紀病 |
4 | ロマン主義 |
5 | ロマンチック・ラブの誕生とその帰結 |
6 | 女子教育と恋愛 |
7 | 高級娼婦 |
8 | 階級格差と恋愛 |
9 | 結核のロマン化 |
10 | 姦通恋愛における男女の運命 |
11 | マドンナからファム・ファタルへ |
12 | 宗教と恋愛 |
13 | エキゾチスム |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に紹介するオペラやバレエ等の舞台作品は、可能な限りDVDを使って、あるいは実際に舞台に観に行くことが望ましい。また、授業開始時までに、フランス革命から第一次大戦までのフランス史を必ずおさらいしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席とコメントカード(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回、プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鹿島茂 | 『職業別パリ風俗』 | 白水社 | 1999 | |
2 | 鈴木晶 | 『バレエ誕生』 | 新書館 | 2002 | |
その他 (Others) | |||||
毎回たくさんの作品(おもに小説)を授業中に紹介するので、できるだけ多くの作品を読んでほしい。 |