日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT015/AT015AT015 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・7201/Mon.3・7201 Mon.3・7201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT015 |
The goal of this course is to acquire basic knowledge and methods for researching modern Japanese literature, and to cultivate the ability to construct logical sentences and give oral presentations.
In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain the skills for reading literary works as objects of research.
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions. In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain how to read literary works as objects of research (rather than book reports).
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日本近現代文学を研究するための基礎的な知識・方法を身につけ、論理的な文章の構築力、口頭発表をする力を養うことを目標とする。
The goal of this course is to acquire basic knowledge and methods for researching modern Japanese literature, and to cultivate the ability to construct logical sentences and give oral presentations.
第1回から第4回まで、授業に参加するためのスキルについて講義形式で説明する。
具体的には、「資料・文献の検索・収集方法」「発表内容の構成の仕方」「発表資料の作り方」「口頭発表のやり方」である。
第5回からは、テキストの作品を受講者で分担し、演習形式で発表・討議を行う。
In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain the skills for reading literary works as objects of research.
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions. In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain how to read literary works as objects of research (rather than book reports).
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | 講義・資料調査のやり方、まとめ方 |
3 | 講義・発表資料の作り方 |
4 | 口頭発表の模擬実演 |
5 | 参加者による報告と討議1 |
6 | 参加者による報告と討議2 |
7 | 参加者による報告と討議3 |
8 | 参加者による報告と討議4 |
9 | 参加者による報告と討議5 |
10 | 参加者による報告と討議6 |
11 | 参加者による報告と討議7 |
12 | 参加者による報告と討議8 |
13 | 参加者による報告と討議9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・発表者は講義の内容を踏まえた上で、発表の準備を進めてもらう。作家について、同時代評および先行研究の調査、テクスト分析が、それにあたる。
・他の参加者は、授業で扱うテクストを分析した上でコメントペーパーを提出してもらう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への積極的な参加(30%) 発表と質疑応答の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本和也(編著) | 『テクスト分析入門—小説を分析的に読むための実践ガイド 』 | ひつじ書房 | 2016 | 4894768364 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で紹介する。 |