日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT103/AT103AT103 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・1101/Mon.2・1101 Mon.2・1101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT103 |
The goal of this course is to be able to annotate The Tale of Genji. In more detail, students will 1) transcribe the letters in old manuscripts into contemporary letters in general usage, 2) based on the transcribed text, create a text that is easy to read for contemporary people despite its being an ancient classic, 3) create a modern language translation which makes the context easy to comprehend while being based on a word-for-word translation, 4) give more accurate explanations about phrases in the text that are difficult to understand while referring to dictionaries, encyclopedias, and existing annotated versions of the Tale, 5) set a problem for deeper research from the part of the text assigned to you and prepare a commentary on it while referring to existing research papers. The aim of this course is to enable students to achieve the above tasks.
Seminar on The Tale of Genji. In the first two class meetings, the instructor will comment on the method for preparing presentation materials and the method for oral presentations. From the third to the 13th class meetings, we will read the latter half of the chapter “Wakamurasaki,” The Tale of Genji through oral presentations, questions and answers, and discussions by students. In the 14th class meeting, we will look back on and summarize the entire course.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業の目標は、受講者のみなさんが、『源氏物語』に注釈を付けられるようになることです。もう少し詳しくいうと、1)古写本の文字を現代一般的な文字に翻字(ほんじ)すること、2)翻字した文章をもとに古文であるものの現代人にとって読みやすい本文を作ること、3)逐語訳を基本にしつつ文脈を把握しやすい現代語訳を作ること、4)辞書・事典や既存の注釈書を参照して文中の難解語句に関するより的確な説明をすること、5)担当範囲の文章から深く追究する問題を設定して既存の研究論文を参照しながら解説文を作成すること。受講者のみなさんが、これらのことをできるようになることが、この授業の目標です。
The goal of this course is to be able to annotate The Tale of Genji. In more detail, students will 1) transcribe the letters in old manuscripts into contemporary letters in general usage, 2) based on the transcribed text, create a text that is easy to read for contemporary people despite its being an ancient classic, 3) create a modern language translation which makes the context easy to comprehend while being based on a word-for-word translation, 4) give more accurate explanations about phrases in the text that are difficult to understand while referring to dictionaries, encyclopedias, and existing annotated versions of the Tale, 5) set a problem for deeper research from the part of the text assigned to you and prepare a commentary on it while referring to existing research papers. The aim of this course is to enable students to achieve the above tasks.
『源氏物語』若紫巻に関する演習授業。初めの2回では、発表資料作成の方法および口頭発表の方法について授業者が解説します。第3回から第13回は、受講者のみなさんによる口頭発表、質疑応答、討論によって、『源氏物語』若紫巻の後半部を講読します。第14回では、授業全体をふり返り、総括します。
Seminar on The Tale of Genji. In the first two class meetings, the instructor will comment on the method for preparing presentation materials and the method for oral presentations. From the third to the 13th class meetings, we will read the latter half of the chapter “Wakamurasaki,” The Tale of Genji through oral presentations, questions and answers, and discussions by students. In the 14th class meeting, we will look back on and summarize the entire course.
1 | 演習発表の準備方法と『源氏物語』若紫巻の概略(1) |
2 | 演習発表の準備方法と『源氏物語』若紫巻の概略(2) |
3 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(1) |
4 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(2) |
5 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(3) |
6 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(4) |
7 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(5) |
8 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(6) |
9 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(7) |
10 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(8) |
11 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(9) |
12 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(10) |
13 | 受講者による演習発表、質疑応答・討論(11) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
変体仮名の判読・解読練習。工具書類(辞書・事典・索引)やデータベースの活用法の復習。各回の授業内容の復習。演習発表の準備、学期末レポートの作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表の内容(35%) 質疑応答・討論の発言(35%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業資料を「Canvas LMS」にアップロードします。履修者のみなさんは、各自でプリントアウトするか、ノートPCやタブレットなどのモバイル機器で見られるようにして、教場にご出席ください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤本孝一編 | 『定家本源氏物語 若紫』 | 八木書店出版部 | 2020 | 9784840697705 |
2 | 原岡文子 | 『源氏物語』に仕掛けられた謎 「若紫」からのメッセージ | 角川学芸出版 | 2008 | 9784047021419 |
3 | 河添房江・松本大 編 | 『源氏物語を読むための25章』 | 武蔵野書院 | 2023 | 9784838610099 |
必要に応じて、ノートPC・タブレットなど
出欠確認は、毎回行います