日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT123/AT123AT123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代文学とジェンダー/セクシュアリティ研究(1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5・D602/Mon.5・D602 Mon.5・D602 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT123 |
Focusing on gender/sexuality issues, students will read contemporary literary works, at the same time, through closely reading literary works students will consider gender/sexuality issues.
This seminar sheds light on the works which represent the body, desire, relation, way of living that are often regarded as inconsistent with gender/sexuality norms. In so doing we will examine the power dynamics that normalize one type of gender/sexuality at the same time marginalize its other type. We will read the novels of Matsuura Rieko and Murata Sayaka.
After a few lectures, students will make presentations.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ジェンダーやセクシュアリティの問題に注目しながら、現代の文学作品を読む。同時に、文学作品の丁寧な読みを通じて、ジェンダーやセクシュアリティの問題について考える。
Focusing on gender/sexuality issues, students will read contemporary literary works, at the same time, through closely reading literary works students will consider gender/sexuality issues.
この演習では、性規範からはずれるとみなされるような身体や欲望、関係性や生き方を描いた作品に光を当て、現代の日本で、ある性のあり方が主流化され、別の性のあり方が周縁化される際にはたらく力学を検討する。松浦理英子と村田沙耶香の小説を取り上げる。
授業は数回の講義に続き、受講生の発表によって進める。
This seminar sheds light on the works which represent the body, desire, relation, way of living that are often regarded as inconsistent with gender/sexuality norms. In so doing we will examine the power dynamics that normalize one type of gender/sexuality at the same time marginalize its other type. We will read the novels of Matsuura Rieko and Murata Sayaka.
After a few lectures, students will make presentations.
1 | ガイダンス |
2 | 文学研究とジェンダー/セクシュアリティ研究(講義+グループワーク) |
3 | 松浦理英子『ナチュラル・ウーマン』(1987年)①(講義+グループワーク) |
4 | 松浦理英子『ナチュラル・ウーマン』②(発表) |
5 | 松浦理英子『ナチュラル・ウーマン』③(発表) |
6 | 松浦理英子『ナチュラル・ウーマン』④(発表) |
7 | 松浦理英子のエッセイを読む(講義+グループワーク) |
8 | 村田沙耶香『ハコブネ』(2010年)①(発表) |
9 | 村田沙耶香『ハコブネ』②(発表) |
10 | 村田沙耶香『殺人出産』(2014年)(発表) |
11 | 村田沙耶香『トリプル』(2014年)(発表) |
12 | 村田沙耶香『清潔な結婚』(2014年)(発表) |
13 | 村田沙耶香『コンビニ人間』(2016年)①(発表) |
14 | 村田沙耶香『コンビニ人間』②(発表)+全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:授業で取り上げる作品を丁寧に読むこと。発表担当者はレジュメを作成すること。
復習:授業での論点を再確認すること。発表担当者は授業での教員や他の受講生のコメントを踏まえ、学期末のレポートの作成につなげること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発表、発表者へのコメント(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松浦理英子 | 『ナチュラル・ウーマン』 | 河出書房新社 | 2010 | 4309408478 |
2 | 村田沙耶香 | 『ハコブネ』 | 集英社 | 2016 | 4087455149 |
3 | 村田沙耶香 | 『殺人出産』 | 講談社 | 2016 | 4062934779 |
4 | 村田沙耶香 | 『コンビニ人間』 | 文藝春秋 | 2018 | 4167911302 |
その他 (Others) | |||||
他はコピーを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に紹介する。 |
作品を丁寧に読み、自分自身の解釈を作り上げ、他者に説得的に伝えること。他者の解釈に対して、応答すること。
この授業で取り上げる作品には性的表現を用いたものもある。もっとも、「性的」とは何かということを問いなおすようなものでもあるのだが、履修に際してはこの点に十分に注意すること。