日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT209/AT209AT209 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
漢文 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・X202/Mon.4・X202 Mon.4・X202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT209 |
(1) Acquire the attitude to appreciate classical Chinese poetry and prose.
(2) Become able to explain the historical development of Chinese literary studies.
(3) Develop an overall understanding of the relationship between Chinese literary studies and Japanese literature.
Classical Chinese literature is not merely foreign literature. For example, as seen in the case of Natsume Soseki, who enjoyed composing Chinese poetry as a hobby, the language has been inherited as a form of expressing the Japanese spirit. Additionally, there are numerous works in Japanese literature that have accepted and utilized classical Chinese literature as a material for expression. I would like to explore together with you the expansiveness that classical Chinese texts possess.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
(1)漢詩文を観賞する態度を身に付ける
(2)漢文学史の流れを説明できるようになる
(3)漢文学と日本文学の関係を総体的にイメージできるようになる
(1) Acquire the attitude to appreciate classical Chinese poetry and prose.
(2) Become able to explain the historical development of Chinese literary studies.
(3) Develop an overall understanding of the relationship between Chinese literary studies and Japanese literature.
漢文学は単なる外国文学ではありません。例えば夏目漱石が漢詩の実作を趣味にしていたように、日本人の心を表す言葉の形としても受け継がれてきました。また、漢文学を表現の素材として受容し、活用した日本文学の作品も数多くあります。そうした漢文が持つ広がりを、皆さんと共にたどってみたいと思います。
Classical Chinese literature is not merely foreign literature. For example, as seen in the case of Natsume Soseki, who enjoyed composing Chinese poetry as a hobby, the language has been inherited as a form of expressing the Japanese spirit. Additionally, there are numerous works in Japanese literature that have accepted and utilized classical Chinese literature as a material for expression. I would like to explore together with you the expansiveness that classical Chinese texts possess.
1 | ガイダンス 漢文学と中国文学 |
2 | 律令制と漢字漢文 |
3 | 古代日本漢文学 『懐風藻』から菅原道真まで |
4 | 浦島太郎伝説と古代中国神仙譚 |
5 | 軍記物の文体と漢文 |
6 | 孔子と諸子百家 |
7 | 漢文学の転換期としての建安時代 |
8 | 六朝文学と風雅 |
9 | 李白と杜甫 |
10 | 唐宋散文の変革と「方丈記」 |
11 | 宋代以降の市民社会と文学 |
12 | 江戸漢詩の世界 |
13 | 近世日中俗文学の関係 |
14 | 近代小説と漢文学 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中国史、日本史の基礎知識を予習しておくのが望ましい。中国の王朝名、日本の時代区分をすぐに思い出せると、授業内容を理解する上で便利。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
レスポンスシート(30%) 出席および授業参加度(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時間内で適宜配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 川合康三 | 『漢詩のレッスン』 | 岩波書店 | 2014 | 9784005007899 |
2 | 齋藤希史 | 『漢文脈と近代日本』 | KADOKAWA | 2014 | 9784044081089 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業時間内で適宜指示。 |
特になし
特になし