日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT301/AT301AT301 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・古代1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・5122/Fri.3・5122 Fri.3・5122 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT301 |
While reading classical stories about Japanese kami, we will focus on the many “chūshaku” (notes, commentaries, and interpretations) that developed later, searching for new ways of approaching myths.
Myths and “Chūshaku”
Myths were born of humanity's basic need to understand the surrounding world. In Japan the classical myths compiled in Kojiki and Nihon shoki are well known. However, myths are not stable. How they are read changes with the times, and this mutability seems to be an intrinsic part of their nature. In this lecture course, we will consider various kami that are described in Kojiki and Nihon shoki. While analyzing these descriptions, we will read and explore the “chūshaku” (notes, commentaries, and interpretations) of later generations to see the many dynamic ways that they transformed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
古代の神々の物語を読解しながら、あわせて後の時代に展開された多様な〈注釈〉に注目することで、神話に対する新たな見方を探る。
While reading classical stories about Japanese kami, we will focus on the many “chūshaku” (notes, commentaries, and interpretations) that developed later, searching for new ways of approaching myths.
テーマ「神話と〈注釈〉」
神話は、自らを取り巻く世界を説明する原理として人間が生み出したものである。日本においては、『古事記』や『日本書紀』に収められた古代の神話がよく知られている。しかし、神話とは、決して固定化されたものではなく、時代の変化の中で読み替えられ、様々に変容していくという性質をもっている。本講義では、『古事記』『日本書紀』に描かれた神々を取り上げ、その諸相を分析するとともに、後世の〈注釈〉をたどることで、ダイナミックに変貌を遂げる神話を多面的に読み解いていく。
Myths and “Chūshaku”
Myths were born of humanity's basic need to understand the surrounding world. In Japan the classical myths compiled in Kojiki and Nihon shoki are well known. However, myths are not stable. How they are read changes with the times, and this mutability seems to be an intrinsic part of their nature. In this lecture course, we will consider various kami that are described in Kojiki and Nihon shoki. While analyzing these descriptions, we will read and explore the “chūshaku” (notes, commentaries, and interpretations) of later generations to see the many dynamic ways that they transformed.
1 | ガイダンス |
2 | 日本神話をよむための基礎知識 |
3 | 天地開闢 |
4 | イザナキ・イザナミ |
5 | ツクヨミとヒルコ |
6 | アマテラス 1 |
7 | アマテラス 2 |
8 | スサノヲ 1 |
9 | スサノヲ 2 |
10 | 天孫降臨と三種神器 1 |
11 | 天孫降臨と三種神器 2 |
12 | 天孫降臨と三種神器 3 |
13 | 海幸・山幸 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回授業後は配布した資料を熟読し、紹介した参考文献に目を通しておくこと。また、授業で扱うものだけでなく、関連する作品を積極的に探して読むこと。特に興味を持った作品については、自ら資料を集めて考察し、それをもとに最終レポート(4000字以上)を作成すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レスポンスシート(30%) 受講態度(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する。 |
PC(課題提出に必要)
・単位を修得するには、次の3つの条件を満たす必要がある。①全14回中10回以上の出席、②授業後のレスポンスシートの提出、③最終レポート(4000字以上)の提出。
・詳しい授業の進め方については、初回の授業時に説明する。
・授業に関する情報はCanvas LMSに掲載するので、受講前に確認すること。