日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT313/AT313AT313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・近現代1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・D201/Thu.4・D201 Thu.4・D201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT313 |
1) To become aware of social issues and new ideas expressed in modern and contemporary Japanese literature by focusing on current conceptions and representations of “youth.”
2) To learn techniques for analyzing literary works and criticism, and how to organize logically and express critically one’s own thinking.
3) To grasp the history of modern and contemporary Japanese literature in its wider social context.
・The concept of “youth” shapes modern and contemporary society and serves as a major motif in modern and contemporary Japanese literature. We can see it in the innocence and purity of children who are able to grasp the world in ways that adults cannot; in the girls and boys who take over – and sometimes overthrow – the society built by the previous generation; in boys who struggle to become men; and in the diverse panoply of kawaii (cute) things that flood everyday media and society.
・In this course, students will learn how to read works of modern and contemporary Japanese literature. We will explore the ways in which "youth" is represented in modern and contemporary Japanese literature and delve into the historical and social background that also structures these literary works.
・Please note that while the authors and works for this course are indicated on the course syllabus, they are subject to change depending on such factors as availability, class size, and student interests.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1 〈幼さ〉を描いた小説の読解を通して、日本近現代文学の表現について考察する発想と問題意識を身につける。
2 文学作品を分析的に読解し、論理的に言語化する方法を身につける。
3 日本近現代文学の基本的な文学史や同時代コンテクストを理解する。
1) To become aware of social issues and new ideas expressed in modern and contemporary Japanese literature by focusing on current conceptions and representations of “youth.”
2) To learn techniques for analyzing literary works and criticism, and how to organize logically and express critically one’s own thinking.
3) To grasp the history of modern and contemporary Japanese literature in its wider social context.
・大人に何かを気づかせる無垢で純真な子ども、大人たちのシステムを転覆させる少女・少年、葛藤し成長する青年、街やメディアにあふれる多種多様な「かわいい」もの……。〈幼さ〉は、近現代社会における重要な概念であり、日本近現代文学の主要なモチーフである。
・この授業では日本近現代文学の作品の読解を行う。〈幼さ〉をめぐる歴史的・社会的背景と文芸作品との関係性を検討し、日本近現代文学において〈幼さ〉がどのように描かれてきたのかを講義する。
・講義で扱う作品は授業計画に示したものを予定しているが、これらは暫定的なものであり変更もあり得る。
・The concept of “youth” shapes modern and contemporary society and serves as a major motif in modern and contemporary Japanese literature. We can see it in the innocence and purity of children who are able to grasp the world in ways that adults cannot; in the girls and boys who take over – and sometimes overthrow – the society built by the previous generation; in boys who struggle to become men; and in the diverse panoply of kawaii (cute) things that flood everyday media and society.
・In this course, students will learn how to read works of modern and contemporary Japanese literature. We will explore the ways in which "youth" is represented in modern and contemporary Japanese literature and delve into the historical and social background that also structures these literary works.
・Please note that while the authors and works for this course are indicated on the course syllabus, they are subject to change depending on such factors as availability, class size, and student interests.
1 | ガイダンス、アンケート |
2 | よしながふみ「こどもの体温」、松田青子「若い時代と悲しみ」 |
3 | 村田沙耶香「丸の内魔法少女ミラクリーナ」 |
4 | 終わらない〈幼さ〉の夢 |
5 | 近現代文学史のなかの子どもたち |
6 | 国木田独歩「春の鳥」概説 |
7 | 国木田独歩「春の鳥」読解 |
8 | 谷崎潤一郎「小さな王国」概説 |
9 | 谷崎潤一郎「小さな王国」読解 |
10 | 川端康成「伊豆の踊子」概説 |
11 | 川端康成「伊豆の踊子」読解 |
12 | 河野多恵子「塀の中」概説 |
13 | 河野多恵子「塀の中」読解 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示されたテキストの読解などの課題を提出する。
授業内で紹介された参考文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 課題提出(40%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業のなかで適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部公彦 | 『幼さという戦略』(朝日選書) | 朝日新聞出版 | 2015 | 9784022630384 |
2 | 川田宇一郎 | 『女の子を殺さないために:解読「濃縮還元100%の恋愛小説」』 | 講談社 | 2012 | 4062175207 |
その他 (Others) | |||||
上記以外の参考文献は、授業のなかで適宜紹介する。 |
明治から昭和の時代に日本で起きた主な歴史的出来事についての基礎的な知識を必要とする。
翻訳機等を用いずに日本語で短編小説を通読する能力を必要とする。
400字~4000字程度の学術的な文章を記述する能力を必要とする。
スライド(PowerPoint)の使用を中心として講義を行う。教室のスクリーンを利用するが、必要に応じて授業にPCやタブレットを持参することを推奨する。
リアクションペーパーには「Googleフォーム」を使用し、授業中の提出を求める。PC、タブレット、スートフォンなど、「Googleフォーム」を提出できる機器とネット環境を用意すること。
資料の配布・課題の提出・必要事項の連絡には、「Canvas LMS」を使用する。適宜「Canvas LMS」を確認しておくこと。
課題やリアクションペーパーのフィードバックは授業開始時に受講生全体に対して行う。
その際に受講生に読み上げや応答を求めることもあるので、積極的な受講態度が求められる。