日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT336/AT336AT336 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本文学6 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・5321/Fri.2・5321 Fri.2・5321 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT336 |
By reading (mostly) modern and contemporary Japanese novels from the perspective of "place" and "land," we will deepen our understanding of how they can be interpreted and appreciated.
The three elements of a novel are form, expression, and content (Hidetada Fujii, Professor Emeritus of this university). Place and land are related to the content (the effect of being set there). In our daily lives, do we pay any attention to the kind of place in which a novel is developed? Or perhaps we are even interested in the land itself. This class will focus on works set in a specific place and land.We will consider the interpretation and appreciation that is possible through the inclusion of specific information and deepen the understanding of the works. Please note that the content of this class is subject to modification.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
近現代日本の(主に)小説を〈場所〉や〈土地〉という観点から読むことで、どのような解釈や鑑賞が可能となるか、理解を深める。
By reading (mostly) modern and contemporary Japanese novels from the perspective of "place" and "land," we will deepen our understanding of how they can be interpreted and appreciated.
小説の三要素に形式・表現・内容がある(本学名誉教授藤井淑禎)。場所や土地は、このうち内容に関わるものだ(そこに設定されたことで得られる効果)。私たちは日常、小説がどのような場所で展開されているか、何となく気にしていないだろうか。あるいは土地そのものに興味を抱くこともあるはずだ。本授業は特定の場所や土地を舞台とする作品を取り上げる。かつその具体的な情報を含めることで可能になる解釈と鑑賞について考察を行い、作品理解を深めてゆく。なお授業の内容は修正することがあるから、注意して頂きたい。
The three elements of a novel are form, expression, and content (Hidetada Fujii, Professor Emeritus of this university). Place and land are related to the content (the effect of being set there). In our daily lives, do we pay any attention to the kind of place in which a novel is developed? Or perhaps we are even interested in the land itself. This class will focus on works set in a specific place and land.We will consider the interpretation and appreciation that is possible through the inclusion of specific information and deepen the understanding of the works. Please note that the content of this class is subject to modification.
1 | はじめに:文学散歩について |
2 | ゲニウス・ロキとは何か |
3 | 志賀直哉『城の崎にて』を読む 前編 |
4 | 同 後編 |
5 | 川端康成『伊豆の踊子』を読む 前編 |
6 | 同 後編 |
7 | 宮沢賢治『なめとこ山の熊』を読む 前編 |
8 | 同 後編 |
9 | 伊藤永之介の文業を読む |
10 | 和田傳の文業を読む |
11 | コーヴ 文学 太地 |
12 | サブカル 文学 海街 |
13 | 紀行文学について |
14 | おわりに:そこへ行ったからって何だっていうんですか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
個人発表・グループ発表・ディスカッションを、第12回ほかで予定している。 |
特に指示された場合は予めテキストを読み、コメントを「Google Forms」で入力しておくこと。授業のなかで紹介した参考資料を読む・視聴すること。ほか舞台探訪を積極的に計画・実行することも奨める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の出席と、併せて適宜書いてもらうコメントペーパー(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
7割(14回のうち10回)以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。また30分を越えて入室・退出する行為はこれを出席と認めない。なお教育実習ほか各種実習や採用に直接関わる就職活動等による欠席、電車遅延等による遅刻、の場合は相談に応じる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教員が「Canvas LMS」の「モジュール」のなかで、資料を提供することがある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。教員が授業で適宜紹介する。 |
本授業は受講者に積極的な授業参加を求める。ほとんどの回で授業前に「Google Forms」の提出が必要となる。また授業内で教員により、受講者自身の作品解釈を求められた場合、これに取り組まなければならない。なおこの授業で切実に求められるものは、いわゆる純文学を読んで、面白いと感じることのできる心性だ。単位取得だけを目的として履修を試みると、大変に詰まらない時間を過ごすことになるだろう。
できればノートPC。ないしはタブレット。どちらも用意できない場合は、授業前にPDFファイルをプリントアウトする算段を整えておいた方が良い。なお以上は機器の購入を勧めるものではない。
第1回はガイダンスを行う回です。授業のアウトラインを説明する、とても重要な回ですので、これへ参加せずに履修の手続きを行い、あとで後悔することのないよう、必ず参加して下さい。