日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT082/BT082BT082 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
サステイナブル社会におけるCSRの意義とその在り方 The importance and the role of CSR in a sustainable society |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・AB01/Thu.3・AB01 Thu.3・AB01 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT082 |
The aim of this lecture is to examine the importance and the role of Corporate Social Responsibility, which is at the core of the relationship between sustainable society and business.
Historically, Corporate Social Responsibility (CSR) activities were perceived as charitable endeavors, separate from a company's core business operations and conducted at their discretion. However, in today's context, where societal concerns among market participants have heightened, CSR has been reevaluated as a central component of strategic decision-making and daily business practices. Addressing stakeholder expectations and fulfilling social responsibilities have become indispensable elements for success and sustainable existence in the global business environment.
In this lecture series, we will delve deeply into the concept of CSR, starting from its foundational principles to understanding how contemporary businesses confront a variety of challenges. Alongside theoretical frameworks, we will explore specific CSR case studies from diverse industries both domestically and internationally. Additionally, the course encompasses critical perspectives and discussions on CSR, thoroughly examining the significance of CSR in corporate management and the role of corporations in a sustainable society. Moreover, to bridge theory with practice and to enrich students’ understanding with real-world insights, we plan to invite practitioners and experts from companies actively engaged in CSR. Their experiences and expertise will be shared with the students, providing them with opportunities to learn practical approaches to complex issues surrounding CSR.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義では、サステイナブル社会と企業の中心となっているCorporate Social Responsibility (CSR: 企業の社会的責任)の意義とその在り方を考える。
The aim of this lecture is to examine the importance and the role of Corporate Social Responsibility, which is at the core of the relationship between sustainable society and business.
CSR活動はかつて、企業の慈善活動として主業務とは別の任意の行動と捉えられていた。しかし、現代では市場参加者の社会的関心の高まりに伴い、CSRは企業の戦略的意思決定と日常業務の中核をなすものとして再評価されている。ステイクホルダーの期待に応え、社会的責任を果たすことは、グローバルなビジネス環境において成功と持続的な存続のための不可欠な要素である。
本講義では、CSRの概念を基礎から深く掘り下げるとともに、現代の企業が直面する多様な課題にどのように対応しているかを理解する。理論的な枠組みと共に、国内外の多様な業界における具体的なCSR事例を取り上げる。また、CSRに対する批判的な視点や議論も含め、企業経営におけるCSRの重要性と、サステイナブルな社会で求められる企業の役割を深く考察する。さらに、実際の業界からの視点を得るため、CSR活動に積極的な企業の実務家や専門家をゲストスピーカーとして招き、彼らの経験と知見を学生と共有する。これにより、理論と実践の橋渡しを行い、学生がCSRに関する複雑な問題に対して実践的なアプローチを学ぶ機会を提供する。
Historically, Corporate Social Responsibility (CSR) activities were perceived as charitable endeavors, separate from a company's core business operations and conducted at their discretion. However, in today's context, where societal concerns among market participants have heightened, CSR has been reevaluated as a central component of strategic decision-making and daily business practices. Addressing stakeholder expectations and fulfilling social responsibilities have become indispensable elements for success and sustainable existence in the global business environment.
In this lecture series, we will delve deeply into the concept of CSR, starting from its foundational principles to understanding how contemporary businesses confront a variety of challenges. Alongside theoretical frameworks, we will explore specific CSR case studies from diverse industries both domestically and internationally. Additionally, the course encompasses critical perspectives and discussions on CSR, thoroughly examining the significance of CSR in corporate management and the role of corporations in a sustainable society. Moreover, to bridge theory with practice and to enrich students’ understanding with real-world insights, we plan to invite practitioners and experts from companies actively engaged in CSR. Their experiences and expertise will be shared with the students, providing them with opportunities to learn practical approaches to complex issues surrounding CSR.
1 | 導入:CSRの学習がもたらす新たな視点 |
2 | CSRの基本:定義、ステイクホルダー |
3 | 企業ガバナンスとステイクホルダー理論 |
4 | 経営戦略としてのCSR:理論と実践 |
5 | 消費者の目から見たCSR:市場の期待と反応 |
6 | 戦略的CSRと持続可能な価値創造(Sustainable Value Creation)(1) |
7 | 戦略的CSRと持続可能な価値創造(Sustainable Value Creation)(2) |
8 | CSRの効果測定:ビジネス価値への貢献 |
9 | グローバルな視点:世界各国のCSR動向 |
10 | 先進事例で学ぶ:欧米におけるCSR戦略 |
11 | 日本の先駆者たち:国内CSRの成功事例 |
12 | 実務家による特別講演 |
13 | 国際機関・政府・市民社会とCSR |
14 | CSRを巡る議論・批判・今後の展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
授業内容の理解を深めるため、参考書の該当箇所を事前に読んでくることを推奨する。また、ゲストスピーカーをお迎えする回は、それまでの講義内容を踏まえ、事前に質問を考えてくること。
【復習】
講義スライド、参考書の再読に加え、講義中に出てきた企業・団体の取り組みなどを自分で調べることで、より理解が深まる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
第1回オンラインテスト (Online Test 1)(30%) 第2回オンラインテスト (Online Test 2)(30%) 期末オンラインテスト (Online Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、授業は全回対面で実施する。 本講義では、毎回、出欠を確認し、4回以上欠席した場合はD評価とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストなし。毎回の授業で講義スライドを配布する。 参考文献として英語書籍を挙げている。英語を読む負担を考慮して必読にしていないが、講義内容をより深く理解するためには読むことをお勧めする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Moon, J. | Corporate social responsibility: A very short introduction | OUP Oxford. | 2015 | 9780199671816 |
2 | Rasche, A., Morsing, M., Moon, J. | Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication, Governance | Cambridge University Press | 2017 | 9781107114876 |
3 | 谷本寛治 | 『企業と社会―サステナビリティ時代の経営学―』 | 中央出版社 | 2020 | 9784502331015 |
ノートパソコン(laptop)