日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT091/BT091BT091 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な世界と地域をつくるために、ビジネスにできることを考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・8101/Tue.5・8101 Tue.5・8101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT091 |
In today's world where social and environmental issues are becoming increasingly serious, companies are being asked to leverage their business power to actively participate in solving social and environmental issues. With the spread of SDGs (Sustainable Development Goals) and ESG investment that considers the environment and society as investment criteria, the movement of companies to solve social and environmental problems through their core business is rapidly expanding.
In this class, we aim to acquire the following ways of thinking by learning how to think about the interaction between business and social and environmental issues in the future.
・How to think about the impact that changes in society and the environment will have on business in the coming era
・Social business and sustainability business concepts that promote the resolution of social and environmental issues through business
・Management and governance of sustainability leader companies
・How to think about sustainability required of future business people
In addition, in class, we aim to acquire the following techniques through case analysis, group work, and final assignments.
・Methods for analyzing cases of social business and sustainability business
・How to proceed with discussions to deepen your own ideas by interacting with people with diverse ways of thinking
・Methods for designing sustainability businesses required in 2030
This course covers “social business,” and “sustainability and business” in order to help students understand what is needed from businesses in the face of social and environmental issues in the world, and the synergistic effect that is created between society and business.
1. Introduction: The interrelatedness of global environmental/social sustainability and business sustainability, and the changes that have been promoting SDGs and ESG investment will be introduced, and the points of study in this course will be set forth.
2. Social businesses: Here, discussions will be held on the reasons why social businesses are necessary, the characteristics of businesses, ways to influence society, and the state of the relationship between existing businesses and the government.
3. Sustainability and business: Students will be made to consider how corporations are required to confront environmental issues, as well as issues pertaining to energy, poverty, welfare, and human rights, using domestic and international case studies as a basis.
4. Design a new sustainable brand: Students will consider a new Sustainability-centric business.
Each class will include a discussion, group work, and require a lot of homework, and students' proactive participation is expected.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
社会問題や環境問題が深刻を増す現代、企業にはビジネスの力を活かして社会問題や環境問題の解決に積極的に関与していくことが求められています。SDGs(持続可能な開発目標)、環境社会を投資基準とするESG投資の広がりによって、企業の本業のビジネスで社会・環境問題を解決しようという動きは急速に広がっています。
この授業では、これからのビジネスと社会・環境問題の相互作用の考え方を学ぶことで、次のような考え方を身に着けることを目指します。
・これからの時代に社会や環境の変化がビジネスに与える影響の考え方
・ビジネスを通して社会・環境問題の解決を進めるソーシャルビジネス、サステナビリティ・ビジネスの考え方
・サステナビリティ・リーダー企業の経営とガバナンス
・これからのビジネス・パーソンに求められる「社会に役立つ仕事とは何か」「社会のために何ができるか」を考える力
また、授業内では事例分析、グループワーク、最終課題を通して次のような技法を身に着けることを目指します。
・ソーシャルビジネス、サステナビリティ・ビジネスの事例分析の手法
・多様な考え方の人と対話し、自分の考えを深めていく話し合いの進め方
・2030年に求められるサステナビリティ・ビジネスをデザインする手法
In today's world where social and environmental issues are becoming increasingly serious, companies are being asked to leverage their business power to actively participate in solving social and environmental issues. With the spread of SDGs (Sustainable Development Goals) and ESG investment that considers the environment and society as investment criteria, the movement of companies to solve social and environmental problems through their core business is rapidly expanding.
In this class, we aim to acquire the following ways of thinking by learning how to think about the interaction between business and social and environmental issues in the future.
・How to think about the impact that changes in society and the environment will have on business in the coming era
・Social business and sustainability business concepts that promote the resolution of social and environmental issues through business
・Management and governance of sustainability leader companies
・How to think about sustainability required of future business people
In addition, in class, we aim to acquire the following techniques through case analysis, group work, and final assignments.
・Methods for analyzing cases of social business and sustainability business
・How to proceed with discussions to deepen your own ideas by interacting with people with diverse ways of thinking
・Methods for designing sustainability businesses required in 2030
本授業では、ビジネスと社会・環境問題解決の相乗効果を踏まえて、2020年代のビジネス、企業に求められることについて、そしてこれからの時代に「社会に役立つ仕事とは何か」を考えていきます。
「死んだ地球にビジネスはない」と言われるように、地球環境問題や経済格差・貧困、社会的排除、地域経済の疲弊など、今の世界に広がる諸問題は、ビジネス存続の前提条件を揺るがすものです。地球や社会が持続可能であることと、ビジネスの持続・発展には深い相互関係があることの認識が広がる中で、サステナビリティはビジネスの成長戦略の核になってきています。
世界で起きている環境や社会の問題に対して、ビジネスに求められることは何か、社会とビジネスの相乗効果の生み出し方を理解するために、「ソーシャルビジネス」「サステナビリティとビジネス」への理解を深め、実際に仕事を通して実践していくための考え方を学びます。
<主な内容>
1.イントロダクション:地球環境・社会のサステナビリティとビジネスのサステナビリティの相互関係、SDGsやESG投資が促している変化を知り、本授業での論点を整理する。
2.ソーシャルビジネス:ソーシャルビジネスが必要とされる理由、事業の特徴、社会に影響を与える方法、既存ビジネスや政府との関係のあり方などについて解説とディスカッションを行なう。
3.サステナビリティとビジネス:環境問題やエネルギー、貧困、福祉、人権などの課題に対して企業はどう取り組む必要があるか、国内外の企業の取組事例をヒントに考えます。
4.サステナビリティ・ブランドをデザインする : 授業内容を踏まえて、2030年の世界で求められるサステナビリティをコア・バリューとする新しい事業を考えます。
各回の授業では、ディスカッションやグループワーク、宿題も多く取り入れて進めるため、受講生には積極的な参加が求められます。
This course covers “social business,” and “sustainability and business” in order to help students understand what is needed from businesses in the face of social and environmental issues in the world, and the synergistic effect that is created between society and business.
1. Introduction: The interrelatedness of global environmental/social sustainability and business sustainability, and the changes that have been promoting SDGs and ESG investment will be introduced, and the points of study in this course will be set forth.
2. Social businesses: Here, discussions will be held on the reasons why social businesses are necessary, the characteristics of businesses, ways to influence society, and the state of the relationship between existing businesses and the government.
3. Sustainability and business: Students will be made to consider how corporations are required to confront environmental issues, as well as issues pertaining to energy, poverty, welfare, and human rights, using domestic and international case studies as a basis.
4. Design a new sustainable brand: Students will consider a new Sustainability-centric business.
Each class will include a discussion, group work, and require a lot of homework, and students' proactive participation is expected.
1 | 【イントロダクション:1】 地球環境・社会のサステナビリティとビジネスのサステナビリティの相互関係について考え、本授業での論点を整理する。 |
2 | 【イントロダクション:2】 持続可能な開発目標(SDGs)について、設定の目的・意義を考えると共に、ビジネスの果たすべき役割について考える。 |
3 | 【イントロダクション:3】 脱炭素、ESG投資など直近の動きから、ビジネスに求められることの変化について考える。 |
4 | 【ソーシャルビジネス:1】 社会問題を解決するとは、どのようなことが考え、社会問題解決にビジネスで取り組むソーシャルビジネス、社会起業の考え方を学ぶ。 |
5 | 【ソーシャルビジネス:2】 ソーシャルビジネスの事例分析から、何が特徴かを考える。 |
6 | 【ソーシャルビジネス:3】 ソーシャルビジネスが問題解決の効果を高めるために行っていること、事業として成長するために何が大切なのか、考える。 |
7 | 【サステナビリティとビジネス:1】 企業がサステナビリティを重視し始めている理由を考え、これからのビジネスにとってサステナビリティが不可欠になる理由を考える |
8 | 【サステナビリティとビジネス:2】 パタゴニア、ウォルマートなどの企業を例に、ビジネスと環境問題の関係を考える国内外の企業は、社会問題に対して、どのように取り組んでいるのか考える。 |
9 | 【サステナビリティとビジネス:3】 国内外の企業のサステナビリティの取り組み事例について調べ、それぞれの企業の目指すこと、取り組む理由を考える |
10 | 【サステナビリティとビジネス:4】 国内外企業が株主との関係づくりのために行う「統合報告」の考え方を知り、ESG投資など企業と株主の新しい関係について考える |
11 | 【サステナビリティとビジネス:5】 これからの時代に信頼される企業とは?そこにサステナビリティはどういう意味を持つのか、考える。 |
12 | 【サステナビリティ・ブランドのデザイン:1】これまでの授業内容を踏まえて、サステナビリティの概念が今以上に広がる2030年に、自分の関心ある業界にどのようなビジネスが求められるのか考える。 |
13 | 【サステナビリティ・ブランドのデザイン:2】 サステナビリティに貢献するビジネスが大切にしないといけないことを考え、新事業のアイデアを出す。 |
14 | 【サステナビリティ・ブランドのデザイン:3&まとめ】 自分の考えたサステナビリティの新ビジネスのアイデアを発表し、議論する。また、授業のまとめを行う。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「サステナビリティ&ビジネス」講義参考資料集( http://empublic.jp/hiroishi_lec/ )を参照し、ソーシャル・ビジネス、サステナビリティ・ビジネスの事例分析を行う
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 出席、出席カードへのコメント内容(35%) グループワークへの参加と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤真久・広石拓司 | 『SDGs人材からソーシャル・プロジェクトの担い手へ』 | みくに出版 | 2020 | 4840307734 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | SSIR Japan | 『これからの「社会の変え方」を探しに行こう』 | 英知出版 | 2021 | 4910602004 |
2 | 佐藤真久・広石拓司 | 『ソーシャルプロジェクトを成功に導く12ステップ』 | みくに出版 | 2018 | 4840307154 |
個人レポートだけでなく、グループでの話し合いの時間も設け、そこで考えたことをリアクションペーパー等で書いていきます。グループワークなどに積極的に参加することを求めます。
講師の会社サイト https://empublic.jp