日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT121/BT121BT121 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マーケティングの基礎理論の再検討 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・X204/Tue.3・X204 Tue.3・X204 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS4100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT121 |
This course will teach students the ability to think about modern marketing and business issues through the reevaluation of basic marketing concepts. It will also give students the ability to think critically and practically about marketing.
This course assumes that students have learned the basic theory of marketing, and delves into the theory behind fundamental concepts in marketing and methods of their application. The goal of this course is not simply accepting existing theories, but giving students ways to consider how to be able to use marketing in practice while investigating the detailed significance of concepts and estimating the actual activities of businesses.
This course was also offered as a graduate course; a fairly high level of academic ability is expected in it. Students are expected to proactively prepare for and speak out during class.
Students are required to attend lectures while referring to the appropriate sections of the textbook.
Slides and other materials will not be distributed, so students are required to attend lectures while referring to the textbook.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
マーケティングの基礎的概念の再検討を通じて、現代のマーケティングや現実的課題について考える力を身につける。また、マーケティングをベースとした批判的思考能力、応用的思考能力を身に付ける。
This course will teach students the ability to think about modern marketing and business issues through the reevaluation of basic marketing concepts. It will also give students the ability to think critically and practically about marketing.
マーケティングの基礎理論が習得されていることを前提とし、マーケティングの基本的考え方、応用方法を理論的に検討する。既存理論をただ鵜呑みにするのではなく、概念の意味内容の検討や実際の企業活動を想定しながら、マーケティングが実践できるように思考する方法を身に着けることを目的として講義を展開する。
なお、本講義は以前は大学院修士課程の講義としても展開されたものであるので、相応の学習能力が求められる。履修者には、積極的な予習と授業内での発言が期待される。
授業ではテキストの予習を履修者の義務とする。
掲示スライドの配布は実施しない。
This course assumes that students have learned the basic theory of marketing, and delves into the theory behind fundamental concepts in marketing and methods of their application. The goal of this course is not simply accepting existing theories, but giving students ways to consider how to be able to use marketing in practice while investigating the detailed significance of concepts and estimating the actual activities of businesses.
This course was also offered as a graduate course; a fairly high level of academic ability is expected in it. Students are expected to proactively prepare for and speak out during class.
Students are required to attend lectures while referring to the appropriate sections of the textbook.
Slides and other materials will not be distributed, so students are required to attend lectures while referring to the textbook.
1 | オリエンテーション、講義の目的、授業の進め方、身近なトピックの紹介 |
2 | マーケティング研究の特徴 |
3 | マーケティングの学説史 |
4 | 市場の定義 |
5 | マーケティングの研究枠組み |
6 | 戦略の定義 |
7 | マーケティング環境 |
8 | 全社戦略 |
9 | マーケティング・ミックスの批判的考察 |
10 | マーケティング・ブレンド |
11 | マーケティング・モジュール |
12 | サービス財の認識方法 |
13 | コミュニケーション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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受講者には毎回予習レポートの提出を義務付け、それに基づく発言を求める。 |
本講義は以前は大学院修士課程の講義としても展開されたものであるので、相応の学習能力が求められる。
3年次の学生にも分かりやすく解説は行うが、履修者には積極的なテキストの予習が必要となる。
授業参加、議論参加の前提として、毎回2000字~3000字の予習課題レポートの提出を受講者に求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
12回の予習課題レポート(2000字から3000字)の提出(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 有馬賢治 | 『マーケティング・ブレンド』 | 白桃書房 | 2006年 | 4561661557 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜指示する。 |
マーケティング・マネジメントなどの基礎科目の既履修が望ましい。
理論に関しては応用的な内容なので、毎回の予習が必要条件となる。
授業後の予習レポートをCanvas LMS をアップロードする必要があるので、パソコン操作が求められる。