日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT282/BT282BT282 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
デジタル変革の実現に向けて、新たなサービスをデザインし、創り、提案する。(Creating new business With Digital Tranceformation) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面実施(グループワーク、プロジェクト演習主体) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・D601/Thu.2・D601 Thu.2・D601 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域、コミュニケーション領域 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT282 |
In this course, we will introduce various management theories related to digital strategy and innovation, aiming to understand DX. We aim to create new digital transformations and digital services through student consulting teams and to create prototypes and presentations.
The course will not only deepen students' understanding of digital transformation (DX: Digital Transformation), represented by AI and other digital technologies, but also provide them with a perspective on problem solving using digital technology for the creation of new corporate services and regional innovation. In this way, students will learn "creative business administration" in a practical manner.
Specifically, after understanding each theory of business administration related to digital strategy and innovation, practical training in the use of generative AI, design thinking, service design, agile development, etc. will be conducted. Students will independently learn no-code development tools or prototyping tools on their own and create mockups of simple smartphone applications while utilizing generative AI. The lesson plan is subject to change according to the situation and progress. The selection process is as presented separately.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本演習では、デジタル戦略やイノベーションに関する経営学の各論を紹介し、DXに対する理解を目指す。学生コンサルチームによる新たなデジタルトランスフォーメーションやデジタルサービスの企画とプロトタイプの作成、提案発表を目指す。
In this course, we will introduce various management theories related to digital strategy and innovation, aiming to understand DX. We aim to create new digital transformations and digital services through student consulting teams and to create prototypes and presentations.
AIなどに代表される、Digitalテクノロジーを活用した変革(DX:デジタルトランスフォーメーション)について理解を深めるだけでなく、企業の新たなサービスの創出や地域のイノベーションにむけてデジタルを活用した課題解決の視点を身に着けていく、これにより、「創造する経営学」を実践的に学習していく。
具体的には、デジタル戦略やイノベーションに関する経営学の各論を理解したうえで、生成AIの使いこなし、デザイン思考やサービス・デザイン、アジャイル開発などの実習を行う。学生は自主的にノーコード開発ツール、または、プロトタイプツールを自習し、生成AIを活用しながら、簡単なスマートフォンアプリのモックアップの作成を行う。授業計画は状況や進捗に合わせて変更することがある。選考方法は別途提示の通り。
The course will not only deepen students' understanding of digital transformation (DX: Digital Transformation), represented by AI and other digital technologies, but also provide them with a perspective on problem solving using digital technology for the creation of new corporate services and regional innovation. In this way, students will learn "creative business administration" in a practical manner.
Specifically, after understanding each theory of business administration related to digital strategy and innovation, practical training in the use of generative AI, design thinking, service design, agile development, etc. will be conducted. Students will independently learn no-code development tools or prototyping tools on their own and create mockups of simple smartphone applications while utilizing generative AI. The lesson plan is subject to change according to the situation and progress. The selection process is as presented separately.
1 | オリエンテーション(チームビルディング) |
2 | デジタルトランスフォーメーションとイノベーションの理論・事例 |
3 | デジタルトランスフォーメーションとイノベーションの理論・事例 |
4 | デジタルトランスフォーメーションとアジャイル開発スクラム |
5 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
6 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
7 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
8 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
9 | 中間発表会 |
10 | デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのプロトタイプ作成 |
11 | デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのプロトタイプ作成 |
12 | デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのプロトタイプ作成 |
13 | デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのプロトタイプ作成 |
14 | 新たなデジタルサービスの提案発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間中は新たな知見の紹介とディスカッションを主とし、時間外では授業で得た知識を用いてチーム全員で新しいデジタルサービスの提案作成、構築に取り組む。そのための課題を都度指示する。次の授業では、チームで取り組んだ課題について、レビューを行い、これを繰り返していきます。各自が主体的に協力して取り組むことを求めます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業、グループワークへの貢献(30 %) グループ発表(30 %) 課題への取り組み(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
特段の理由なく4回以上欠席した者は単位を認めない。 有意義な貢献をした学生には別途、加点する場合がある。 提出物の期日を過ぎた学生には減点する場合がある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する |
AIやインターネット、スマートフォンアプリなどのDigitalを活用した新サービス創出、ビジネス変革、関連分野に関心があることが望ましい。(プログラミング言語などのICTスキル保持は歓迎されるが、必須ではない)また、コンサルティングよる課題解決やサービスデザイン等についても関心があるとよい。