日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX098/BX098BX098 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・M301/Thu.4・M301 Thu.4・M301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BX098 |
The post-war development of macroeconomics followed the process of accepting, expanding, and then rejecting Keynesian economics, and what has been gained and lost by modern economics from this is summarized.
Mainly a variety of post-Keynesian macroeconomic models will be explained. These frameworks will be used to consider the effects and effectiveness of monetary policy and fiscal policy.
This lecture proceeds with the assumption that the basic Keynesian models (45-degree line model, IS-LM model) have been studied, so please take note of that when attending this course.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
戦後のマクロ経済学の展開は、ケインズ経済学の受容、拡張、否定という過程をたどったが、それによって現代の経済学が得たもの、失ったものについて総括する。
The post-war development of macroeconomics followed the process of accepting, expanding, and then rejecting Keynesian economics, and what has been gained and lost by modern economics from this is summarized.
主にケインズ以後のマクロ経済学の各種モデルを解説する。これらの枠組みを用いて、財政政策や金融政策の効果および有効性について考える。
なお、基本的なケインジアン・モデル(45度線モデルとIS-LMモデル)は学習済みという前提で講義を進めるため、受講にあたっては留意されたい。
Mainly a variety of post-Keynesian macroeconomic models will be explained. These frameworks will be used to consider the effects and effectiveness of monetary policy and fiscal policy.
This lecture proceeds with the assumption that the basic Keynesian models (45-degree line model, IS-LM model) have been studied, so please take note of that when attending this course.
1 | ガイダンス |
2 | 開放経済(1) |
3 | 開放経済(2) |
4 | マンデル=フレミング・モデル(1) |
5 | マンデル=フレミング・モデル(2) |
6 | 総需要-総供給モデル(1) |
7 | 総需要-総供給モデル(2) |
8 | 総需要-総供給モデル(3) |
9 | 経済成長(1)ソロー・モデル |
10 | 経済成長(2)ハロッド=ドーマー・モデル |
11 | フィリップス曲線と自然失業率仮説 |
12 | ルーカス批判と合理的期待形成仮説、リカード=バローの等価定理 |
13 | ニュー・ケインジアン |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎知識の積み重ねが重要となるため,毎回,スライドの内容を復習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に適宜、紹介する。 |