日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CB144/CB144CB144 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5・MB01/Fri.5・MB01 Fri.5・MB01 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PHY2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CB144 |
This course aims to develop knowledge of space science based on physics through examples of planning, development, and operation in the ongoing space observation project, in addition to the history of space science achievements and technology development by satellites and planetary explorers etc.
Researchers of the Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), who have been conducting solar system exploration and space observation projects, introduce historical background of space missions and basics about the scientific results of the latest space science projects and the technologies.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
人工衛星や惑星探査機等による宇宙科学の成果や技術開発の経緯に加え、現在進行中の宇宙観測プロジェクトにおける立案・開発・運用の具体例を通じて、これまでに学んだ物理学を基礎として宇宙科学の理解を深め、飛翔体科学観測に必要な知識を得る。
This course aims to develop knowledge of space science based on physics through examples of planning, development, and operation in the ongoing space observation project, in addition to the history of space science achievements and technology development by satellites and planetary explorers etc.
これまでに太陽系探査・宇宙観測プロジェクトを進めてきた宇宙航空研究開発機構(JAXA)の研究者が、最新の宇宙科学プロジェクトにおける科学成果と、その計画で用いられた技術について、歴史的経緯、基礎物理学の応用、社会との関わりという視点を織り交ぜて紹介する。
Researchers of the Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), who have been conducting solar system exploration and space observation projects, introduce historical background of space missions and basics about the scientific results of the latest space science projects and the technologies.
1 | ガイダンス・ミッションの作り方 |
2 | 宇宙に観測装置を運ぶ −輸送系− |
3 | 宇宙での探査機の制御 |
4 | 初期宇宙 |
5 | 光・赤外線天文学、系外惑星観測 |
6 | 高エネルギー天文学 |
7 | 太陽圏の観測 |
8 | 太陽系探査1 -軌道計画- |
9 | 太陽系探査2 -惑星周回探査- |
10 | 太陽系探査3 -着陸探査- |
11 | 太陽系探査4 -月探査- |
12 | 太陽系探査5 -はやぶさ2, MMX- |
13 | 宇宙開発と宇宙科学 |
14 | 宇宙科学と社会の関わり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
2年次の履修者は、1年次、2年次春学期までの必修科目(特に力学、熱力学、電磁気学、微分積分、線形代数)の内容を復習して授業に臨むこと。1年次の履修者は新たな内容も含まれるため、事前に資料が配付される場合は予習を入念に行い、授業後の復習も行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 65 | |
平常点 (In-class Points) | 35 |
授業内課題・リアクションペーパー(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
高校物理の内容を理解している前提で、大学で学ぶ部分については少し時間をかけ説明が行われ、授業が進められ、課題が出される。