日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CB490/CB490CB490 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・9B03/Thu.2・9B03 Thu.2・9B03 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PHY1910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
学びの技法 物理学科学生限定 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CB490 |
Students aim to learn the active attitude required for studying physics in a university and basic knowledge of mathematics and physics. This course supports them to accomplish the goal by themselves. Communication skill is also cultivated through discussion among students, lecturers and teaching assistants.
Students are designated to a problem exercise class (up to 30 students) or a research class according to the result of placement test conducted at the beginning of school year.
Students in the problem exercise class should be aware of their weak point through solving problems of mathematics and physics learned in a high school. They overcome the weakness by themselves and aim to learn basic academic skills required for studying physics in a university.
Students in the research class are divided into subgroups with approximately 10 students and a lecturer. They perform research or read in turn a textbook concerning a theme they choose to reach a goal as scheduled by themselves. They present the result of their research and discuss questions and courses of the research with other participants in the class
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
大学の物理を学ぶために必要な主体的学習態度と基礎的な数学・物理の素養を身につけることを目指す。あくまでも自助努力が基本で,この授業ではそのための支援を行なう。また,他の履修者,教員,TAとの議論を通してコミュニケーション力を涵養する。
Students aim to learn the active attitude required for studying physics in a university and basic knowledge of mathematics and physics. This course supports them to accomplish the goal by themselves. Communication skill is also cultivated through discussion among students, lecturers and teaching assistants.
まず入学直後に行われる学科別テストで問題演習クラス(上限30名)と課題研究クラスに分ける。
問題演習クラスは高校数学及び物理の問題演習を通して,各自が自分の弱点に気づくことから始める。あくまで自助努力によりその弱点の克服をはかり,大学の物理の履修に支障がないレベルの基礎学力の修得を目指す。また,授業時間外にも学習する習慣を身につける。
課題研究クラスはさらに10名程度のグループに分け,各グループに教員が付く。グループは調査研究や教科書の輪読など各自のテーマを設定し,自主的に最終目標及びそれに至るまでの学修計画を立て, それに基づいて課題研究を行う。授業時には各自が発表を行い,お互いの疑問点や方向性について議論をしながら授業を進める。
Students are designated to a problem exercise class (up to 30 students) or a research class according to the result of placement test conducted at the beginning of school year.
Students in the problem exercise class should be aware of their weak point through solving problems of mathematics and physics learned in a high school. They overcome the weakness by themselves and aim to learn basic academic skills required for studying physics in a university.
Students in the research class are divided into subgroups with approximately 10 students and a lecturer. They perform research or read in turn a textbook concerning a theme they choose to reach a goal as scheduled by themselves. They present the result of their research and discuss questions and courses of the research with other participants in the class
1 | ガイダンス |
2 | 問題演習および課題研究(1) |
3 | 問題演習および課題研究(2) |
4 | 問題演習および課題研究(3) |
5 | 問題演習および課題研究(4) |
6 | 問題演習および課題研究(5) |
7 | 問題演習および課題研究(6) |
8 | 問題演習および課題研究(7) |
9 | 問題演習および課題研究(8) |
10 | 問題演習および課題研究(9) |
11 | 問題演習および課題研究(10) |
12 | 問題演習および課題研究(11) |
13 | 問題演習および課題研究(12) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
テーマによって授業方法は異なるので,担当教員の指示に従うこと。 |
問題演習クラスでは毎回配付される演習問題を持ち帰り、次回までに解いてくること。課題研究クラスでは各自のテーマに基づいて予習をしてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度(60%) 最終発表またはレポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献はテーマ毎に異なる。図書館検索ツールや参考文献をたどり各自自主的に探すこと。 |