日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CK006/CK006CK006 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
科学研究に臨む基本的態度の理解,科学を学ぶ者として自覚の修得 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5・M302/Wed.5・M302 Wed.5・M302 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SCI2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CK006 |
To be able to explain in concrete terms the impact of scientific knowledge and technological development on modern society. Understand the basic issues and background of scientific ethics in conducting scientific research, and be able to express student' own ideas about the ideal form of science in practical discussions. Understand the causes of misconduct and inappropriate conduct in scientific research, and be able to prevent them.
What kind of occupation is science? What is the role of professional scientists in society?
In this lecture, we will trace the history and examine the relationship between science, technology, and society up to the present, as well as the ethics required of science and scientists.
The lecture will cover issues related to experimentation and proof since modern science, what it means for scientists to leave their mark on history, the ethics of physicians since Hippocrates, the professionalization of science, how scientists have dealt with war and the state, the scientific community's response to advanced technology, environmental issues and science, and court cases and science. Because the role of science and technology in modern society is so significant, the course aims to help students understand and be able to discuss not only the results of scientific research, but also the social impact of misconduct and statements made by scientists. The goal is also to enable students to think about how they, as a citizen of society, should be involved in society based on their scientific knowledge.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
科学知識や技術開発の現代社会への影響を具体的に説明できる。科学研究を進めるにあたって科学倫理上の基本課題とその背景を理解し、実践の議論の場で科学のあるべき姿についての⾃分の考えを発信できる。科学研究上の不正や不適切⾏為の原因を理解し未然に防ぐことができる。
To be able to explain in concrete terms the impact of scientific knowledge and technological development on modern society. Understand the basic issues and background of scientific ethics in conducting scientific research, and be able to express student' own ideas about the ideal form of science in practical discussions. Understand the causes of misconduct and inappropriate conduct in scientific research, and be able to prevent them.
科学とはどのような営みなのか。プロフェッショナルな科学者は社会の中でどのような存在なのか。
この講義では歴史を辿りながら、現在に至る科学技術と社会の関係、そして科学と科学者に求められている倫理について検討する。
近代科学以降の実験と証明に関する問題、科学者が歴史に名を遺すとはどういうことか、ヒポクラテス以来の医者の倫理、科学の職業化、戦争や国家と科学者はどう向き合ったか、先端技術に関する科学者共同体の対応、環境問題と科学、裁判と科学などである。現代社会において科学技術の果たす役割は非常に大きいため、科学研究の成果だけでなく、科学者の不正行為や発言は社会的に大きなインパクトをもたらすことを理解し、それについて議論できるようになることを目指す。また一人の市民として科学的知識に基づいてどのように社会に関与していくべきかを考えられるようになることを目標とする。
講義形式で行うが、他の受講生の見解に積極的にコメントすることを求める。
What kind of occupation is science? What is the role of professional scientists in society?
In this lecture, we will trace the history and examine the relationship between science, technology, and society up to the present, as well as the ethics required of science and scientists.
The lecture will cover issues related to experimentation and proof since modern science, what it means for scientists to leave their mark on history, the ethics of physicians since Hippocrates, the professionalization of science, how scientists have dealt with war and the state, the scientific community's response to advanced technology, environmental issues and science, and court cases and science. Because the role of science and technology in modern society is so significant, the course aims to help students understand and be able to discuss not only the results of scientific research, but also the social impact of misconduct and statements made by scientists. The goal is also to enable students to think about how they, as a citizen of society, should be involved in society based on their scientific knowledge.
1 | ガイダンスとイントロダクション |
2 | 科学的に証明するとは |
3 | 先取権と消された科学者 |
4 | 女性科学者が少ないのはなぜか |
5 | 医者の倫理 |
6 | 職業としての科学者とピアレビュー |
7 | 科学にかかわる資金 |
8 | 近代国家と科学 |
9 | 戦争と科学 |
10 | 温暖化懐疑論と進化論の否定 |
11 | 人を対象とする科学と倫理 |
12 | 科学者共同体と先端技術 |
13 | 科学と裁判 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Canvas LMSを活用して事前学修・事後学修・フィードバックを行う。 |
予習:授業内で指示した事項について調べてまとめたものをCanvas LMSに提出する
復習:授業で扱った内容について、発展的に調べたり考察したりしてまとめたものをCanvas LMSに提出する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
予習内容の評価(20%) 復習内容の評価(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業に PC等閲覧できる機器を持参すること。